آموزش اشپزی, جوجه کباب

طرز تهیه جوجه کباب خانگی

طرز تهیه جوجه کباب خانگی

جوجه کباب خانگی را می‌توانید با ترکیبی از سینه‌مرغ، زعفران، روغن مایع، پیاز، آبلیمو، نمک، فلفل و کره در خانه تهیه کنید. به این صورت که این مواد را با هم مخلوط کنید و به مدت 3 الی 6 ساعت و یا بیشتر داخل یخچال گذاشته و به آن زمان دهید تا مواد به خوبی طعم‌دار شوند. سپس آن را در سیخ قرار داده و کباب کنید. در انتها کباب‌ها را داخل کره و زعفران با کمی آبلیمو بگذارید.

جوجه‌کباب خانگی به روش رستورانی

کباب‌ها از غذاهای پرطرفدار در ایران هستند و نزد همه افراد محبوبیت ویژه‌ای دارند. استفاده از انواع کباب بین مردم بسیار متداول است و در بیشتر مهمانی‌ها و مجالس به عنوان غذای اصلی سرو می‌شود. این نوع غذا از نظر ارزش غذایی، می‌تواند نیاز بدن را به پروتئین و آهن تامین کند. کودکان و نوجوانان آن را نسبت به غذاهای دیگر ترجیح می‌دهند و به دلیل داشتن مواد مغذی باید در برنامه غذایی آنها قرار داده شود. هنگامی که اسم جوجه کباب را می‌شنویم، حتما قبل از هرچیزی به یاد طعم دار کردن آن می‌افتیم.  اساسی‌ترین مرحله درست کردن و طرز تهیه انواع جوجه کباب مرحله مرینیت کردن (marinade) گوشت مرغ است.در این میان، جوجه‌کباب یکی از انواع کباب است که طرفداران زیادی دارد. افرادی که به هر دلیلی از گوشت قرمز استفاده نمی‌کنند، کباب مرغ را جایگزین گوشت کرده و در مدل‌های مختلف آن را طبخ می‌کنند. به دلیل اینکه این غذا در سبد غذایی خانواده‌ها نقش پررنگی دارد، در این مقاله می‌خواهیم روش تهیه جوجه‌ کباب خانگی را به شما آموزش دهیم تا بتوانید این غذای خوشمزه را در خانه به همان روش رستورانی درست کنید. این کباب را می‌توانید به راحتی و با طعم‌های متفاوت در منزل تهیه نمایید.

طرز تهیه جوجه کباب خانگی


مواد لازم و مراحل تهیه جوجه کباب خانگی زعفرانی

جوجه‌کباب را می‌توانید به روش‌های مختلفی تهیه کنید و موادی که در ترکیب آن استفاده می‌شود، در مزه آن تاثیر بسزایی دارد. امروزه طعم انواع جوجه‌کباب متفاوت است و برای مزه‌دارکردن آن از سس‎‌های مختلفی استفاده می‌کنند که هر کدام طعم و مزه خاص خود را دارند. انواع سس‌های مکزیکی، لبنانی، سبزیجات، چیلی، سس ترش برای جوجه کباب ترش و… با توجه به ذائقه‌های متفاوت در ترکیب آن به کار می‌رود. ولی نوع رایج آن همان است که طعم زعفران آن قالب است و همه افراد طعم آن را می‌پسندند. نوع زعفرانی آن را همه ما در مهمانی‌ها، مجالس، جشن‌ها و رستوران‌ها بارها امتحان کرده‌ایم. بهتر است برای کودکان و سالمندان از مواد تند یا ترش در ترکیب این غذا کمتر استفاده کنید.

در ادامه طرز تهیه این کباب خوشمزه و روش مزه‌دار کردن آن را بیان می‌کنیم.

  • مواد لازم برای تهیه جوجه کباب
  1. سینه مرغ: 2 عدد
  2. پیاز: 2 عدد
  3. کره: 100 گرم
  4. روغن مایع: 3 قاشق غذاخوری
  5. آبلیمو: 3 قاشق غذاخوری
  6. زعفران: 4 قاشق غذاخوری
  7. ماست: 2 قاشق غذاخوری
  8. نمک، فلفل‌سیاه: به میزان لازم

مرحله اول:

در ابتدا سینه مرغ را به قطعات کوچک برش دهید. سپس آن را در ظرفی مناسب قرار داده و 3 قاشق زعفران دم کرده را به آن اضافه کنید و اجازه دهید به مدت یک ساعت تکه‌های مرغ با زعفران مزه‌دار شود. برای درست کردن یک جوجه‌ کباب خوش‌طعم باید در اولین مرحله و قبل از اضافه کردن مواد دیگر، زعفران را به مرغ اضافه کنید تا بو و رنگ آن سبب خوش‌رنگ و خوش‌طعم شدن جوجه شود.

مرحله دوم:

در ادامه روغن مایع را به تکه‌های مرغ اضافه کنید و آن را به خوبی مخلوط کنید. سپس نوبت اضافه کردن پیاز می‌باشد. پیازها را می‌توانید به صورت خلالی خرد کرده و با آن ترکیب کنید. ولی توصیه ما این است که آن  را رنده کنید، آب آن را بگیرید و به مواد قبلی اضافه کنید. در این صورت جوجه تردتری خواهید داشت. دقت کنید که فقط از آب پیاز یا پیاز خلال شده استفاده نمایید. زیرا اگر پیاز رنده شده را به صورت کامل به مواد جوجه اضافه نمایید در زمان پخت به کباب می‌چسبد و می‌سوزد و نیز طعم ناخوشایندی به آن می‌دهد.

مرحله سوم:

در ادامه تهیه جوجه‌ کباب خانگی مواد دیگر مانند: ماست، آبلیمو، نمک و فلفل سیاه را  نیز با در ظرف جوجه ریخته و به خوبی با هم مخلوط کنید. دقت کنید که میزان ماست و آبلیمو زیاد نباشد زیرا ماست، سبب از بین رفتن رنگ زعفرانی مرغ و آبلیمو نیز سفت‌شدن آن می‌شود. بعد از اینکه مواد را به خوبی با یکدیگر مخلوط کردید، روی آن را سلفون بکشید و در یخچال به مدت 3 الی 6 ساعت بگذارید. اگر فرصت دارید مدت زمان بیشتری به آن اجازه استراحت دهید تا طعم مواد به خوبی جذب مرغ شود. هر چقدر به مرغی که آن را مزه‌دار کردید، مدت زمان بیشتری استراحت دهید، طعم بهتری خواهد داشت.

مرحله چهارم:

بعد از اینکه مدت زمان مناسبی در یخچال برای طعم‌دار شدن آنها سپری شد، جوجه‌ها را در سیخ قرار داده و برای کباب‌کردن آماده کنید. در ادامه، سیخ‌ها را روی زغال بگذارید و آنها را بپزید. همچنین در صورت عدم دسترسی به زغال و منقل می‌توانید کباب خود را روی گاز درست کنید. در هر دو روش جوجه‌کباب خوشمزه و تردی خواهید داشت. فقط فرق آن این است که روی منقل سریعتر پخته می‌شود.

مرحله پنجم:

در ادامه طرز تهیه جوجه‌ کباب خانگی و قبل از اینکه جوجه‌ها آماده شوند، نوبت به تهیه سس کره می‌باشد. به این صورت که کره ذوب شده را به همراه یک قاشق زعفران باقی مانده و یک قاشق آبلیمو داخل ظرفی ریخته و جوجه‌های آماده شده را در آن بریزید. این سس به کباب شما عطر و طعم فوق‌العاده‌ای می‌دهد. در این مرحله کباب شما آماده است و می‌توانید آن را در کنار گوجه و فلفل کبابی به همراه نان یا برنج سرو نمایید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

همچنین بخوانید:  جوجه کباب با سس باربیکیو

مراحل تهیه جوجه کباب خانکی

 نکات مهم در طعم دار کردن جوجه کباب

  • بهتر است تکه‌های مرغ به مدت یک روز در یخچال بماند تا علاوه بر اینکه طعم بهتری به خود بگیرد، ترد و نرم‌تر شود. ماندگاری بیشتر سبب می‌شود که موادی که در ترکیب آن به کار رفته است سبب خوش‌طعم شدن جوجه شود.
  • در هنگام آماده کردن سس جوجه از آبلیمو به مقدار کمی استفاده نمایید، زیرا سبب سفت‌شدن کباب جوجه خواهد شد و نیز طعم ترشی به کباب می‌دهد. آبلیمو را در آخر با کره مخلوط کرده و بعد از پخت کامل جوجه‌ها روی آن بریزید.
  • نمک نیز باعث سفت‌شدن کباب می‌شود. بنابراین برای تردتر شدن آن بهتر است آن را در یک ساعت پایانی به مواد دیگر اضافه نمایید.
  • در هنگام اضافه کردن آب پیاز دقت کنید که تکه‌های ریز رنده شده را داخل مواد نریزید، زیرا به تکه‌های مرغ می‌چسبد و در زمان پخت می‌سوزد و جوجه را تلخ می‌کند.
  • استفاده از ادویه‌های دیگر مانند: دارچین، سماق، کاری و … سبب می‌شود که مزه کباب شما تغییر کند و طعم خوبی نداشته باشد.
  • ماستی که برای تهیه جوجه‌کباب استفاده می‌کنید باید چرب باشد. دقت کنید از ماست کم‌چرب و شیرین استفاده نکنید.
  • استفاده از ماست اختیاری است و برای نرم‌تر شدن تکه‌های مرغ کاربرد دارد. به جای ماست می‌توانید از سس مایونز استفاده نمایید. طرز تهیه جوجه‌کباب با سس مایونز نیز به همین روش است و فقط ماست، جایگزین سس می‌شود.
  • در صورت دلخواه می‌توانید، فلفل دلمه‌ای خرد شده را به مواد اضافه کنید. اگر به غذاهای تند علاقه دارید جوجه کباب چیلی را مطالعه نمایید.
  • دقت کنید که تکه‌های مرغ یکسان باشد و خیلی کوچک یا بزرگ نباشند و در هنگام سیخ‌کردن کمی از هم فاصله داشته باشد تا همه‌ قسمت‌های آن پخته شود.
  • در زمان پخت جوجه کباب خانگی روی گاز باید سیخ‌ها را خیلی نزدیک شعله نبرید تا جوجه‌ها مغزپخت شود. در این روش به زمان بیشتری برای پخت کباب احتیاج دارید.
  • پوست مرغ و چربی‌های اضافه آن را بگیرید، زیرا در زمان پخت دود می‌کند. مخصوصا اگر روی گاز و در آشپزخانه جوجه‌کباب درست می‌کنید سعی کنید تکه‌های مرغی که استفاده می‌کنید، چربی نداشته باشد.
  • با توجه به ذائقه خود می‌توانید از روغن زیتون به جای روغن مایع استفاده نمایید.
  • در صورت دلخواه می‌توانید از گوشت ران مرغ نیز استفاده نمایید. این کاملا سلیقه‌ای است ولی توصیه می‌کنیم اگر می‌خواهید این کباب را به صورت مجلسی برای مهمانی‌های خود تهیه کنید، فقط از سینه مرغ استفاده نمایید.
  • شما می‌توانید انواع دیگر جوجه‌کباب را به روش خانگی با سس‌های دیگر  مانند جوجه کباب باربیکیو تهیه نمایید.
  • در صورت دلخواه و برای تنوع در پخت، می‌توانید این کباب را بعد از مزه‌دار کردن روی تابه درست کنید.
  • روش دم کردن زعفران فوت و فن مهمی در تهیه جوجه کباب است. بدین صورت که نخست زعفران را بسابید و بعد از آن به زعفران سابیده شده آب جوش اضافه کنید. حتما در این روش زعفران رنگ بیشتری به غذا می‌دهد. جوجه کباب زعفرانی یکی از پرطرفدارترین انواع کباب است.
  • زمان مرینیت‌ کردن  از روغن استفاده کنید. اما در استفاده از آن زیاده‌روی نکنید زیرا روغن باعث می‌شود مواد اضافه شده بهتر گوشت را مزه دار کند. توصیه دهکده پروتئین استفاده از روغن زیتون و روغن هسته انگور می‌باشد.
  • جوجه کباب پس از مزه دار شدن حداقل سه ساعت باید در یخچال بماند. ماندگاری بیشتر باعث می‌شود گوشت بهتر مزه دار شود.
  • البته اگر روی ذغال قصد پختن را دارید می‌کنید توجه کنید که ذغال شعله‌ای یکدست داشته باشد و به آرامی سیخ‌ها را باد بزنید تا مغز پخت شوند.
  • این غذا عموما از گوشت سینه مرغ استفاده می‌شود. اگر تصمیم دارید ران مرغ را کباب کنید، مطلوب است هنگام خرد کردن گوشت با حوصله‌ بیشتر این کار را انجام دهید.
  • توجه کنید تکه های گوشت خیلی بزرگ یا خیلی کوچک نباشد.

نکات مهم تهیه جوجه کباب

خرید انواع جوجه کباب طعم دار از دهکده پروتئین

در این مقاله درباره جوجه‌کباب خانگی و مراحل تهیه آن مطالبی را بیان کردیم. همچنین نکات مهمی را برای تهیه یک کباب خوش‌طعم و ترد توضیح دادیم. در ادامه از شما می‌خواهیم برای خرید محصولات با کیفیت پروتئینی و ارگانیک به دهکده پروتئین مراجعه نمایید و با خرید از آن کیفیت محصولات این مجموعه را ارزیابی کنید. شما می‌توانید با خرید انواع جوجه‌کباب طعم‌دار از دهکده پروتئین یک کباب خوشمزه با طعمی بی‌نظیر را به راحتی در خانه تهیه کنید.

دهکده پروتئین عرضه‌کننده انواع محصولات پروتئینی ارگانیک بدون مواد نگهدارنده می‌باشد. با خرید آنلاین سوسیس، ژامبون، کالباس، همبرگر و دیگر محصولات سالم از این مکان از تخفیفات ویژه این مجموعه بهره‌مند شوید. از مزایای دهکده پروتئین این است که برای اولین بار در ایران این محصولات را از گوشت و مرغ تازه در حضور مشتری تولید می‌کند. با خرید مواد پروتئینی و تهیه یک غذای سالم و باکیفیت، سلامتی خود و خانواده‌تان را تضمین نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید