آموزش اشپزی, استیک

طرز تهیه استیک گوشت در ماهیتابه + نکات مزه دار کردن

طرز تهیه استیک در ماهیتابه

طرز تهیه استیک گوشت در ماهیتابه بسیار آسان است و به راحتی در منزل تهیه می‌شود. گوشت انتخابی خود را با نمک و فلفل سیاه مزه‌دار کرده و پس از حداقل دو ‌ساعت، آن را در ماهی‌تابه سرخ کنید. در تابه‌ به اندازه کافی روغن بریزید و بعد از اینکه روغن خوب داغ شد، رطوبت اضافی گوشت را با دستمال گرفته و به خوبی خشک کرده و در ماهی‌تابه با حرارت متوسط قرار دهید تا کاملا سرخ شود. هنگام سرخ‌شدن چند بار آن  را برگردانید تا دو طرف کاملا سرخ شود، در این زمان ستیک شما آماده است.

آموزش تهیه استیک نرم و آبدار در ماهیتابه

اولین کار برای تهیه انواع استیک خوشمزه، انتخاب گوشت مناسب است که در پخت و مزه آن تاثیر بسزایی دارد. بر اساس ذائقه خود می‌توانید از انواع گوشت فیله، راسته، دنده و کوهان گوساله، گاو یا گوسفند استفاده کنید. دقت کنید که گوشت گوسفندی و نیز کوهان، چربی بیشتری نسبت به دیگر انواع آن دارد. فیله فاقد چربی است و راسته و دنده به ترتیب میزان چربی بیشتری دارند. انتخاب گوشت برای این غذا لذیذ کاملا سلیقه‌ای است ولی به دلیل اینکه می‌خواهید آن را در ماهی‌تابه بپزید، بهتر است از گوشت بدون استخوان با چربی متوسط استفاده کنید.

برای تهیه این غذای بین‌المللی و خاص باید بر اساس سلیقه خود، قسمتی از گوشت گوساله، گاو یا گوسفند را انتخاب کنید. پیشنهاد ما این است که برای اولین بار از گوشت فیله یا راسته گوساله استفاده کنید. فیله به دلیل نداشتن چربی باعث می‌شود که گوشت تردتری داشته باشید و با انتخاب گوشت راسته به خاطر چربی بیشتر غذای نرم و آب‌داری خواهید داشت. انتخاب یک گوشت خوب سبب می‌شود که یک استیک با بافتی نرم و طعم خوبی را بپزید. گوشت را با توجه به رنگ، بو، برش و رگه‌های چربی اننتخاب کنید و اگر خودتان در این زمینه آگاهی کافی ندارید از افرادی که در این زمینه مهارت دارند کمک بگیرید. در ادامه مراحل آموزش آن را شرح می‌دهیم.

می توانید برای خرید انواع استیک طعم دار از محصولات دهکده پروتئین استفاده نمایید. محصولات این فروشگاه تازه و باکیفیت هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا طرز تهیه استیک گوشت در ماهیتابه را آموزش دهیم و نکات مهم آن را بیان کنیم.

گوشت مزه دار

مواد لازم:

  • گوشت استیک به دلخواه خود
  • نمک
  • فلفل
  • آویشن 
  • روغن زیتون 1 قاشق غداخوری
  • سیر 1 حبه له شده

 

  • در مرحله اول

در مرحله اول باید یک گوشت مناسب برای این غذا  انتخاب کنید. گوشت را با نمک، فلفل سیاه و در صورت دلخواه کمی روغن زیتون مزه‌دار کرده و به مدت 2 ساعت یا بیشتر به آن اجازه استراحت دهید. بهتر است نمک و فلفل را روی گوشت بمالید تا تمامی سطح آن مزه‌دار شود. توجه داشته باشید همانطور که بیان کردیم شما می‌توانید باخرید انواع  استیک طعم دار لذیذ و باکیفیت دهکده پروتئین از این مرحله عبور  کرده و در ادامه مراحل ذیل را انجام دهید.

  • مرحله دوم

بعد از اینکه گوشت به خوبی مزه‌دار شد و زمان استراحت آن به پایان رسید. در ماهی‌تابه روغن بریزید و اجازه دهید به خوبی داغ شود. سپس گوشت را با یک دستمال تمیز خشک کرده و رطوبت اضافی آن را بگیرید و در تابه داغ قرار دهید. این کار سبب می‌شود که استیک تردتری داشته باشید.

  • مرحله سوم

حرارت مهم‌ترین نکته در پخت استیک گوشت در ماهی‌تابه است که باید به آن دقت کنید. شعله گاز باید متوسط باشد و خیلی کم نباشد در این صورت گوشت سفت خواهد شد.مدت زمان پخت کاملا سلیقه‌ای است و در طعم آن تاثیر می‌گذارد. برای یک گوشت آبدار باید 4 الی 5 دقیقه اجازه سرخ‌شدن دهید، سپس آن را برگردانده و همین مدت زمان را برای دیگر طرف آن نیز در نظر بگیرید. ولی اگر دوست دارید غذای شما نیمه آبدار باشد یا کاملا سرخ شود باید مدت زمان بیشتری به آن اجازه پخت دهید.

  • مرحله چهارم

بعد از اتمام زمان پخت، استیک شما آماده است. می‌توانید با توجه به سلیقه و ذائقه خود، آن را با سیب‌زمینی سرخ‌شده یا پوره‌ای و نیز سبزیجات دلخواه و سس مورد نظر خود سرو کنید.

طرز تهیه استیک در ماهیتابه

نکات مهم برای مزه دار شدن و آبدار شدن استیک

  • نکته مهم اول که باید به آن اشاره کنیم، انتخاب گوشت است. بهتر است این محصولات پروتئینی را از فروشگاه‌های معتبر و باسابقه که انواع گوشت را به صورت ارگانیک و با کیفیت عالی ارائه می‌دهند، خریداری کنید تا گوشتی خوش‌طعم با بافت نرم و تردی داشته باشید.
  • برش گوشت و ضخامت آن نیز بسیار مهم است و اگر درست و صحیح برش داده شود، استیکی نرم با طعمی دلپذیر خواهید داشت. در غیر این صورت امکان دارد گوشت به خوبی پخته نشود و طعم دلخواهی نداشته باشد.
  • نکته مهم دیگر این است که برای پخت استیک در ماهیتابه از گوشت بدون استخوان با چربی متعادل استفاده کنید.
  • گوشت را فقط با نمک و فلفل سیاه مزه دار کرده و در صورت دلخواه از روغن زیتون به میزان کم استفاده نمایید.
  • حتما از گوشت تازه و غیر منجمد استفاده کنید. گوشت‌های یخی طعم و عطر خوبی نخواهند داشت و امکان دارد  گوشت سفت شود و مزه خوبی نداشته باشد.
  • گوشت را با دستمال حوله‌ای به خوبی خشک کنید بعد داخل ماهی‌تابه قرار دهید. بهتر است با فشار دست آب اضافی آن را خارج کنید.
  • برای پخت بهتر استیک گوشت در ماهی‌تابه، بهتر است از ‌تابه چدنی برای سرخ کردن گوشت استفاده کنید زیرا حرارت را به خوبی منتقل می‌کند.
  • می‌توانید از انواع سس‌ها مانند سس قارچ، خردل، سیر، باربیکیو و … در کنار آن استفاده نمایید. همچنین در پایان پخت، برای عطر بهتر کره آب‌شده روی آن بریزید.
  • هر چه بیشتر به گوشتی که مزه‌دار کرده‌اید اجازه استراحت دهید، گوشت شما بافت و طعم بهتری خواهد داشت.
  • بعد از مدت زمان استراحت، ابتدا دمای گوشت را به دمای محیط برسانید و سپس آن را سرخ کنید. اگر بعد از بیرون آوردن از یخچال گوشت را سریع سرخ کنید، مغز آن سفت می‌شود و روی گوشت می‌سوزد.
  • دقت کنید برای پخت بهتر  در ماهی‌تابه آن را چندین بار برگردانید و اجازه ندهید یک طرفآن به طور کامل پخته شود سپس قسمت بعدی را سرخ کنید. با این روش استیک آب‌دارتر خواهد شد و گوشت به صورت یکنواخت پخته می‌شود.
  • روغن و حرارت از نکات بسیار مهم در پخت در ماهیتابه است که باید به آن دقت کنید. روغن باید کاملا داغ شود و حرارت نیز متوسط رو به بالا باشد.
  • دقت کنید از روغن زیتون یا کره برای طبخ استفاده نکنید، زیرا آنها نقطه دود پایینی دارند و برای این کار مناسب نیستند و فقط برای عطر و طعم و مزه‌دار کردن مناسب‌ هستند. بهترین روغن برای سرخ‌کردن کانولا، بادام‌زمینی، ذرت، آفتابگردان می‌باشد که بالاترین نقطه دود را دارند.
  • مدت زمان پخت  به ذائقه سلیقه شما بستگی دارد. هر زمان کمتری به پخت دهید، آبدارتر خواهد شد.
  • بعد از آماده شدن  آن را سریع برش نزید و چند دقیقه صبر کنید تا رطوبت خود را جذب کند. اگر سریع آن را برش بزنید رطوبت و آب اضافی آن داخل بشقاب ریخته و سفت و خشک خواهد شد و طعم خوبی نخواهد داشت.
  • برای تهیه استیک در ماهیتابه سعی کنید از قسمت‌هایی از گوشت که چربی کمتری دارد، استفاده کنید. زیرا پخت چربی زیاد در ماهی‌تابه به زمان بیشتری نیاز دارد و در این صورت سبب سفت شدن قسمت‌های دیگر گوشت خواهد شد.
همچنین بخوانید:  جوجه کباب پنیری

خرید انواع استیک و گوشت طعم دار از دهکده پروتئین

طرز تهی استیک گوشت در ماهیتابه بسیار ساده است که می‌توانید در منزل آن را تهیه کنید. اگر شما نیز از طرفداران این غذای لذیذ هستید برای خرید انواع گوشت تازه و کشتار روز به دهکده پروتئین مراجعه نمایید. اما اگر زمان کافی برای تهیه گوشت و مزه دار کردن آن را ندارید برای خرید انواع گوشت‌های استیکی و گوشت های طعم دار مانند: فیله، راسته، کوهان و دنده گوساله، گاو و گوسفند با کیفیت عالی و تازه به فروشگاه های دهکده پروتئین مراجعه نمایید و با خرید از آن کیفیت محصولات این مجموعه را ارزیابی کنید. دهکده پروتئین عرضه‌کننده انواع محصولات پروتئینی دست ساز و بدون مواد نگهدارنده است که برای اولین بار در ایران انواع سوسیس و کالباس را از گوشت و مرغ تازه در حضور مشتری تولید می‌کند. با خرید مواد پروتئینی و تهیه یک ساندویچ سالم و باکیفیت، سلامتی خود و خانواده‌تان را تضمین نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید