سلامت

آیا سوسیس خانگی ضرر دارد؟

مضرات سوسیس و کالباس

مضرات سوسیس و کالباس موضوعی است که این روزها زیاد درباره آن می شنویم. حتما شما هم گزارش های زیادی از چگونگی تولید سوسیس و کالباس های غیر استاندارد و غیر بهداشتی دیده اید. معمولا هم در انتها این گزارش ها و کلیپ ها با پیام های بهداشتی رو به رو می شویم که از ما می خواهند با سوسیس و کالباس برای همیشه خداحافظی کنیم. اینجا با سوالات زیادی روبرو می شویم. برخی از این سوالات عبارتند از:

آیا باید به طور کلی سوسیس و کالباس را از وعده های غذایی خود حذف کنیم؟

حد مجاز مصرف سوسیس و کالباس چقدر است؟

مضرات سوسیس و کالباس برای کودکان چیست؟

آیا سوسیس و کالباس سالم وجود دارد؟

آیا خوردن سوسیس خام ضرر دارد؟

چرا سوسیس و کالباس ضرر دارد؟

آیا سوسیس خانگی ضرر دارد؟

و …

مضرات سوسیس و کالباس

آیا سوسیس خانگی ضرر دارد؟

برخی از مضرات سوسیس و کالباس

  • همان طور که می دانید چربی و نمک زیادی در سوسیس و ژامبون وجود دارد که این حجم از نمک و چربی برای بدن انسان بسیار مضر است.
  • نیترات سدیم ماده ای سرطان زا است که مقداری از آن در تولید سوسیس و کالباس استفاده می شود. البته قابل ذکر می باشد که برای جلوگیری از ایجاد شدن نیتروزآمین، به فرآورده های گوشتی مانند سوسیس و کالباس ویتامین سی اضافه می کنند.
  • استفاده بیش از حد از فسفات ها، جذب کلسیم توسط بدن را مختل می کند و همین امر می تواند به پوکی استخوان جذب شود.
  • نیتریت ها نیز که در تولید سوسیس و کالباس مورد استفاده قرار می گیرد، مواد سمی می باشند. این مواد می توانند با میوگلوبین موجود در بدن ترکیب شوند. از ترکیب این مواد ماده ای خطرناک به نام نیتروزگلوبین ایجاد می شود. این ماده خطرناک از عوامل ایجاد کننده سرطان معده شناخته شده است.
  • البته نکته ای در این جا قابل ذکر و توجه است. در تولید سوسیس و کالباس استاندارد و در کارخانه های تولید کننده فرآورده های گوشتی که مورد تأیید وزارت بهداشت هستند استفاده از این مواد به شدت مورد کنترل قرار می گیرد.
  • اغلب مضرات سوسیس و کالباس که به آن ها اشاره می شود مربوط به استفاده طولانی مدت و همیشگی از این مواد است. بدیهی است که مصرف بیش از حد سوسیس و کالباس مانند مصرف زیاد همه مواد خوراکی دیگر برای بدن مضر است.
  • هم چنین اغلب این مشکلات و مضرات سوسیس و کالباس در فرآورده های گوشتی بدون استاندارد وجود دارد که به صورت زیر زمینی و بدون نظارت وزارت بهداشت، به طور غیر قانونی تولید می شوند.
  • در صورتی که سوسیس و کالباس از مواد اولیه مرغوب و به صورت کاملا بهداشتی و کنترل شده تولید شوند و در مصرف آن ها زیاده روی نشود، می توانند جزو سفره غذایی ما قرار بگیرند و از طعم فوق العاده آن ها لذت ببریم.
  • مواد افزودنی موجود در این نوع مواد خوراکی سبب ایجاد اختلالاتی در جنین می شود. به همین جهت استفاده از سوسیس و کالباس به خانم های باردار توصیه نمی شود.
مضرات سوسیس و کالباس خانگی

مضرات سوسیس و کالباس خانگی

توصیه هایی برای جلوگیری از اثر مضرات سوسیس و کالباس

  1. بهتر است از سوسیس و کالباس و سایر غذاهایی که به صورت آماده و نیمه آماده در بازار عرضه می شوند، بیشتر از یک بار در ماه استفاده نشود. زیرا مقدار بالای چربی و نمک و هم چنین مواد افزودنی و نگه دارنده موجود در این نوع خوراکی ها و هم چنین شیوه پخت و آماده سازی آن ها، در صورت استفاده مداوم و بیش از حد سبب ایجاد سرطان خواهد شد.
  2. به یاد داشته باشید که استفاده از مواد اولیه مرغوب مانند گوشت های خوب و روغن مناسب و … بی شک روی قیمت این نوع فرآورده های گوشتی تأثیر گذار خواهد بود. پس قیمت بسیار پایین برخی از سوسیس و کالباس ها می تواند نشان دهنده استفاده از مواد اولیه نا مرغوب، استفاده از چربی های مختلف گوشت به جای گوشت های مرغوب و یا نشان دهنده استفاده از روغن های جامد که ترانس بالای آن ها سرطان زا است، باشد.
  3. هر چند سوسیس و کالباس و به طور کلی فست فودها طعم و عطر فوق العاده ای دارند و آماده سازی آن ها نیز سریع و آسان است اما نباید اجازه دهیم که استفاده از این نوع مواد غذایی برای ما و افراد خانواده مان خصوصا کودکان و نوجوانان به عادت تبدیل شود.
  4. فراموش نکنید استفاده از مقادیر کمتر نیتریت و نیترات در تولید این نوع مواد خوراکی سبب کاهش مضرات سوسیس و کالباس می شود. پس از مارک هایی استفاده کنید که درصد نیتریت و نیترات به کار رفته در محصولات آن ها کمتر باشد. ( اصولا از نیتریت و نیترات برای ایجاد ظاهر و رنگ زیباتر در تولید سوسیس و کالباس استفاده می شود.)
  5. مواد اولیه ای که در تولید سوسیس و کالباس مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از: گوشت، تخم مرغ، سویا، شیر خشک، پنیر، آرد گندم، هویچ، قارچ، فلفل دلمه ای، انواع ادویه و افزودنی های مجاز خوراکی. طبیعی است که در صورت استفاده از مواد اولیه به شکل استاندارد و مرغوب، سوسیس و کالباس می توانند بدون ضرر باشند. پس حتما در هنگام خرید این نوع محصولات و برای دوری کردن از مضرات سوسیس و کالباس ، از محصولات تولید شده در کارخانه های معتبر و استاندارد خریداری کنید. و فراموش نکنید که مصرف بیش از حد هر ماده غذایی می تواند مضر باشد و سوسیس و کالباس نیز از این جریان مستثنی نیستند.
چرا سوسیس ضرر دارد؟

چرا سوسیس ضرر دارد؟

آیا سوسیس خانگی ضرر دارد؟

  • امروزه با توجه به بحث های مطرح شده در مورد مضرات سوسیس و کالباس در رسانه ها و فضاهای مجازی، افراد زیادی به فکر تولید سوسیس و کالباس خانگی افتاده اند. اما سوالی که این جا مطرح می شود این است، آیا سوسیس خانگی ضرر دارد؟
  • با توجه به این جریان، فروشگاه های زیادی نیز اقدام به فروش سوسیس و کالباس خانگی کرده اند. اما فراموش نکنیم که در جریان بحث مضرات سوسیس و کالباس، دو موضوع به شدت مهم، مقدار استفاده از این نوع مواد خوراکی و کیفیت مواد اولیه آن ها بود. نه صرف تولید کارخانه بودن یا خانگی بودن سوسیس و کالباس.
  • اگر سوسیس و کالباس خانگی از مواد اولیه نا مرغوب تولید شود، همان مضرات سوسیس و کالباس را که در ابتدای بحث ذکر کردیم در این نوع محصولات نیز داریم. برای مثال تصور کنید در تولید سوسیس خانگی از گوشت های بی کیفیت و یا چربی های احشایی و یا قسمت هایی که استفاده از گوشت آن ها از طرف وزارت بهداشت ممنوع شده است، استفاده شود. یا اینکه در این محصولات نیز از مواد افزودنی به مقدار خیلی زیاد استفاده شود. خب در این صورت آیا سوسیس خانگی ضرر دارد؟
  • علاوه بر بحث مواد اولیه نامرغوب، حتی اگر از بهترین کیفیت تمامی مواد اولیه مورد نیاز استفاده شود. به علت وجود ادویه های زیاد، نمک و چربی باز هم استفاده بیش از حد از سوسیس و کالباس حتی به شکل خانگی و با کیفیت عالی آن هم، توصیه نمی شود.

سوسیس شکاری

براى ديدن محصولات بيشتر و خريد از طريق اين لينك اقدام کنید.

سوسیس گوشت گوساله

براى ديدن محصولات بيشتر و خريد از طريق اين لينك اقدام کنید.

سوسیس گوشت گوساله دودی

براى ديدن محصولات بيشتر و خريد از طريق اين لينك اقدام کنید.

سوسیس گوشت گوسفندی

براى ديدن محصولات بيشتر و خريد از طريق اين لينك اقدام کنید.

سوسیس مخلوط گوشت و مرغ

براى ديدن محصولات بيشتر و خريد از طريق اين لينك اقدام کنید.

سوسیس مرغ

براى ديدن محصولات بيشتر و خريد از طريق اين لينك اقدام کنید.

سوسیس نورنبرگ

براى ديدن محصولات بيشتر و خريد از طريق اين لينك اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید