آموزش اشپزی

طرز تهیه انواع غذای ساده با بادمجان

food Eggplant

در کنار خواص بی‌نظیری که می‌توان برای بادمجان شمرد، طعم فوق‌العاده آن باعث شده انواع غذا با بادمجان در لیست برنامه غذایی خانواده‌های ایرانی قرار بگیرد. غذاهای لذیذ و ساده ای را می توان با این محصول تهیه کرد که در ادامه این مقاله شما را با سه غذای خوش‌طعم و محبوب ایرانی  با بادمجان آشنا خواهیم شد.

انواع غذا با بادمجان

آموزش انواع غذا با بادمجان

یکی از مواد غذایی پرخاصیتی که در اصیل ترین غذاهای ایرانی به کار می‌رود، بادمجان است. فیبر بالای موجود در این ماده غذایی به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند و آنتی اکسیدان آن در خنثی کردن تاثیر منفی رادیکال‌های آزاد که منجر به سرطان شده و به سلامت پوست آسیب می‌رسانند، مفید است. بادمجان دارای ترکیبات پلی فنول بوده که این ماده با ترشح انسولین و کاهش جذب قند به کنترل قند خون در افراد دیابتی کمک می‌کند. کالری پایین این ماده غذایی آن را به یکی از مواد پرطرفدار در رژیم‌های لاغری تبدیل کرده‌است. در ادامه طرز تهیه 3 غذای محبوی و پرطرفدار با بادمجان را برای شما بیان خواهیم کرد.

طرز تهیه گراتن بادمجان

برای تهیه این غذای خوشمزه می توانید مواد لازم را تهیه و مراحل ذیل را انجام دهید  همچنین می توانید با  انواع دستور و طرز تهیه غذای ساده با سیب زمینی هم آشنا بشوید.

مواد لازم:

سیب زمینی سه عدد متوسط
پیاز دوعدد
بادمجان چهار عدد
گوشت چرخ کرده 200 گرم
پنیر پیتزا 150 گرم
آرد دو قاشق غذاخوری
شیر یک لیوان
کره 50 گرم
ادویه (نمک، فلفل، زردچوبه) به مقدار لازم

مراحل تهیه

  1. در ابتدا سس بشامل را تهیه کنید تا خنک شود و در انتهای پخت بتوانید روی گراتن بادمجان بریزید. برای درست‌کردن سس بشامل کره را در ماهیتابه انداخته و بگذارید آب شود. آرد را ذره ذره به کره اضافه کرده و هم بزنید تا گلوله نشود و به خوبی سرخ گردد. وقتی مخلوط کره و آرد یک دست شد، ذره ذره شیر را به آن افزوده و هم می‌زنید تا مخلوطی غلیط، یکدست و شیری حاصل شود.
  2. در تهیه انواع غذا با بادمجان، اولین نکته گرفتن تلخی بادمجان است.  بعد از اینکه بادمجان‌ها را حلقه حلقه کردید، می‌توانید روی بادمجان‌ها به شکل مستقیم نمک بپاشید یا آنها را در آب نمک قرار دهید تا تلخی‌شان از بین برود. سپس بادمجان‌ها را در صافی گذاشته تا آب اضافه‌شان گرفته شود. اکنون آنها را در ماهیتابه ریخته و با مقداری روغن به اندازه‌ای که هردوطرفشان طلایی شود، سرخ کنید.
  3. سیب‌ زمینی‌ها را در آب جوش ریخته و به مدت 20 دقیقه بپزید. بعد از اتمام پخت اجازه دهید حرارت آنها کم شود. اکنون سیب زمینی‌ها را هم حلقه حلقه کنید و آنها را در ماهیتابه ریخته و کمی سرخ کنید تا هم مزه بهتری بگیرند و هم مغزپخت شوند.
  4. پیازهای نگینی‌شده را در ماهیتابه ریخته و تاجایی که سبک شوند به سرخ کردن ادامه بدهید. گوشت چرخ کرده را به پیازها اضافه کنید تا بوی زهم آن گرفته شده و کاملا پخته شود.
  5. ظرف مورد نظر خود را چرب کنید و سیب‌ زمینی‌های حلقه شده را کف آن بچینید. یک قاشق از پنیر پیتزا روی سیب زمینی بریزید و گوشت چرخ کرده را روی آن بریزید و پخش کنید تا به همه جای ظرف برسد. بعد از ریختن یک قاشق پنیر پیتزا، حلقه‌های بادمجان را بچینید.
  6. اکنون نوبت اضافه کردن سس بشامل است. سس بشامل برای افزودن رطوبت و لطافت به غذای شماست. پس اگر آن را حذف کنید گراتن شما خشک خواهد شد و اگر مقدار آن بیشتر از حد لازم باشد، غذای شما حالت شفته به خود می‌گیرد. سس بشامل را در سراسر سطح غذا بریزید و بعد از آن باقیمانده پنیر پیتزا را روی آن بپاشید.
  7. ظرف گراتن را با فویل بپوشانید و در فر بگذارید. بگذارید بیست دقیقه بپزد و بعد فویل را بردارید و گریل را روشن کنید. تا سطح آن طلایی شود. اجازه دهید حرارت ظرف بیفتد و بعد گرتن خود را سرو کنید.
همچنین بخوانید:  طرز تهیه لازانیا با سوسیس و گوشت

طرز تهیه گراتن بادمجان

طرز تهیه دلمه بادمجان

مواد لازم:

بادمجان دلمه‌ای 5 عدد
گوشت چرخ کرده 200 گرم
لپه یک لیوان
برنج یک پیمانه
سبزی دلمه نیم کیلو
پیاز دو عدد
سیر پنج حبه
گوجه فرنگی چهار عدد
ادویه (نمک، فلفل، زرچوبه) به مقدار لازم
رب گوجه فرنگی دو قاشق غذاخوری

مراحل تهیه:

  1. دلمه بادمجان یکی از انواع غذا با بادمجان است که محبوبیت بسیاری در آشپزی ایرانی دارد. برای تهیه این غذا حتما بادمجان دلمه‌ای تهیه بفرمایید. در صورتی که مایل بودید این غذا را با بادمجان‌های قلمی تهیه کنید، بدنه بادمجان کاملا برش می‌خورد و بعد از پرکردن شکم آن باید با خلال دندان آن را ببندید. کلاهک بادمجان‌ها را با دقت جدا کنید و پوست آن را بگیرید. وقتی داخل بادمجان‌ها را با دقت خالی کردید، آنها را در ماهیتابه گذاشته و بگذارید سرخ شوند. بعد از سرخ شدن کامل آنها را در ظرفی گذاشته تا روغن اضافیشان گرفته شود.
  2. در دو قابلمه جداگانه برنج و لپه را در آب جوش بریزید و بگذارید بپزند. برنج زمان کمتری برای پخته‌شدن نیاز دارد و همین که مغز آن نرم شد، آبکش کنید. اما لپه را مدت بیشتری بپزید تا کاملا مغز پخت شود.
  3. اکنون گوشت چرخ کرده را با پیازهای نگینی شده سرخ کنید. وقتی کاملا سرخ شد، لپه پخته شده را به همراه سبزی دلمه و زردچوبه و نمک و فلفل در ماهیتابه بریزید و سرخ کنید تا هم آب اضافه آن کشیده شود و هم طعم آنها بهتر بشود.
  4. سیر، پیاز، رب و گوجه فرنگی را جداگانه سرخ کرده و مقداری آب به آن اضافه کنید. شعله آن را کم کرده و اجازه دهید قوام بگیرد.
  5. از مخلوط برنج و سبزی و لپه، قاشق قاشق در بادمجان‌های دلمه‌ای بریزید و کلاهک آن را بگذارید. بادمجان‌های شکم‌پر را در قابلمه بزرگی چیده و سس آماده را دور آن بریزید. درب قابلمه را ببندید تا مواد داخل دلمه‌ها کاملا مغزپخت شوند.

طرز تهیه دلمه بادمجان

طرز تهیه خوراک بادمجان

برای تهیه این غذا مواد زیر را تهیه نمایید.

مواد لازم:

بادمجان قلمی 6 عدد
سیب زمینی متوسط دو عدد
گوجه فرنگی سه عدد
گوشت چرخ کرده 100 گرم
پیاز دو عدد
ادویه (نمک، زردچوبه،فلفل) به مقدار لازم
رب گوجه دو قاشق غذاخوری

  1. در ابتدا بادمجان‌های قلمی را پوست بگیرید و تلخی آنها را به کمک نمک از بین ببرید. با برش‌های طولی بادمجان‌ها را آماده کرده و در ماهیتابه بگذارید و با مقداری روغن سرخ کنید. در تهیه انواع غذا با بادمجان مهم است که بادمجان‌ها بیش از اندازه سرخ نشده و یا مغز آنها خام باقی نماند. سرخ شدن بیش از حد موجب تلخ شدن آن می‌شود.
  2. سیب زمینی‌های حلقه شده را در ماهیتابه سرخ کنید و بگذارید نیم‌پز شوند. سپس گوجه فرنگی های حلقه‌شده و رب را به ماهیتابه اضافه کنید تا همه باهم سرخ شوند. در انتهای این مرحله می‌توانید ادویه‌ها را اضافه کنید تا کمی سرخ شوند و طعم آنها بهتر شود.
  3. گوشت چرخ کرده را به همراه پیاز نگینی و روغن کافی سرخ کنید و وقتی آماده شد، به مخلوط گوجه و سیب زمینی اضافه کنید.
  4. در نهایت بادمجان‌ها را هم به ماهیتابه بیفزایید و مقداری آب جوش بریزید. درب قابلمه را ببندید و بگذارید خوراک شما جا بیفتد.

خرید محصولات پروتئینی دست ساز از دهکده پروتئین 

در این مقاله شما را با سه دستور غذای محبوب ایرانی آشنا کردیم. در تهیه انواع غذا با بادمجان می‌توانید با تهیه و خرید محصولات پروتئینی دست ساز کیفیت آشپزی خود را ارتقاء داده و غذاهای سالمی برای خانواده خود تهیه بفرمایید. در این سایت می‌توانید با در دهکده پروتئین امکان تهیه محصولات دست ساز برای شما فراهم شده تا بتوانید به ساده‌ترین شیوه با کیفیت‌ترین غذاها را تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید