آموزش اشپزی, جوجه کباب

جوجه کباب لبنانی

جوجه کباب لبنانی

جوجه کباب لبنانی چیست؟

جوجه کباب لبنانی را می توان از لذیذ‌ترین و پر‌طرفدار‌ترین انواع جوجه کباب‌ها و غذاهای بین المللی دانست. یکی از ترکیبات این غذا سس سیر لبنانی یا همان سس توم است. از این غذای خوشمزه  در ایران به دلیل طعم عالی و طرز تهیه آن استقبال خوبی شده است. برای مزه دار نمودن  و رفع بوی نامطبوع تکه های مرغ، از ادویه های متنوعی از جمله سیر استفاده می شود و همین مورد دلیل خوبی برای افرادی است که از گوشت مرغ بخاطر بوی ضخم آن فراری هستند. در ادامه مقاله برای آموزش جوجه کباب لبنانی با ما همراه باشید.

جوجه کباب لبنانی

تاریخچه جوجه کباب

قدیمی ترین رستوران در حدود 130سال پیش در شهر تهران تاسیس شد. در خاطرات یکی از شخصیت های تاریخی به نام اعتمادالسلطنه  نقل شده است که اولین رستوران نامش نایب بوده و در بازار تهران قرار داشته است و شبیه رستوران‌های اروپائی غذا را بر روی میز سرو می کردند. ولی اسناد دیگری نیز موجود می‌باشد که اولین رستوران در نزدیکی مرز قفقاز تبریز تاسیس شده بوده است. غذاهای لبنانی مانند جوجه کباب لبنانی با طعم و عطر خاصشان برای اکثریت مردم شناخته شده هستند. این غذاهای اصیل و محبوب که در نزد ما ایرانیان به غذاهای مدیترانه ای و از نظر سبک پخت به غذاهای لوانتین معروف بوده و طرفداران زیادی دارد. 

تاریخچه جوجه کباب

مواد لازم و طرز تهیه جوجه کباب لبنانی

همانطور که بیان کردیم جوجه کباب لبنانی یکی از معروف ترین غذاهایی است که به عنوان غذای مجلسی در مهمانی ها و مجالس مهم مورد استفاده قرار می گیرد. اما این‌که برای تهیه این غذای لذیذ از چه موادی استفاده کنیم تا طعم و مزه خوبی داشته باشد بسیار اهمیت دارد. در ادامه با مواد اولیه و طرز پخت این نوع آشنا می‌شوید.

مواد لازم

  • گوشت  سینه مرغ به مقدار ۱ کیلو
  • آبلیموی تازه به مقدار یک چهارم پیمانه
  • سیر له شده به مقدار ۱ قاشق غذاخوری
  • روغن نباتی به مقدار یک چهارم پیمانه
  • نمک به مقدار یک و نیم قاشق چایخوری
  • فلفل سیاه تازه کوبیده به مقدار یک دوم قاشق چایخوری
  • نعنای خشک به مقدار یک قاشق چایخوری
  • فلفل بهار به مقدار یک چهارم قاشق چایخوری
  • رب گوجه به مقدار دو قاشق غذاخوری
  • ماست با چربی معمولی به مقدار یک چهارم پیمانه
  • پاپریکا به مقدار یک قاشق غذاخوری

مرحله 1. برای پخت جوجه کباب لبنانی ابتدا گوشت مرغ را به صورت جوجه ای خرد کنید.

مرحله 2. در مرحله بعد روغن را در درون تابه ای بریزید و اجازه دهید خوب داغ شود. سیر له شده، فلفل سیاه و نعنای خشک و فلفل بهار و پاپریکا را اضافه کنید و به مدت ۱ دقیقه آن ها را  تفت دهید.

مرحله 3. سپس رب را به مواد اضافه کرده و به خوبی تفت دهید تا بوی خامی رب از بین برود.

 مرحله 4. در این مرحله تکه های مرغ را درون ظرف مناسبی بریزید و سپس مخلوط سیر و ادویه ها را به همراه نمک و آبلیمو به تکه های مرغ اضافه کنید و ماست را نیز به تکه های مرغ بیافزایید و به مدت یک شب مرغ را داخل یخچال گذاشته تا مزه دار شود.

مرحله 5. بعد از مدت زمان گفته شده می‌توانید تکه های مرغ را به هر روشی که دوست دارید کباب کنید.

طرز تهیه جوجه کباب لبنانی

آموزش تهیه سس سیر لبنانی، سس توم

برای خرید جوجه کباب لبنانی سس توم یا همان سس سیر نیز در کنار آن ها برای طعم دار کردن  عرضه می‌شود و اتفاقا محبوبیت فراوانی هم دارد.

همچنین بخوانید:  طرز تهیه املت سوسیس و سیب زمینی بی نظیر

مواد لازم

  • سیر تازه به مقدار دو سر
  • روغن زیتون به مقدار 4 پیمانه
  • آب لیمو به میزان کافی
  • ادویه، نمک و فلفل به مقدار کافی

طرز تهیه

 برای تهیه سس توم ابتدا پوست سیر‌ها را بکنید. سپس سیرهای پوست کنده شده را به خوبی در میکسر میکس کنید. به یاد داشته باشید که بعد از پوست کندن سیر، آن‌ها را نباید بشویید زیرا برای درست کردن سس توم حتی یک قطره آب هم نباید با مواد ترکیب شود. بعد از این‌که سیرها حسابی میکس شدند به صورت آرام آرام روغن زیتون را اضافه کنید. سعی کنید روغن را در پنج مرحله اضافه کنید و هر بار به مدت ۳۰ ثانیه مواد را میکس کنید. در مرحله آخر آب لیمو‌ترش را اضافه کرده و 60 ثانیه دیگر در میکسر هم بزنید. در پایان باید یک سس یکدست، روان و صاف داشته باشید.

سس تم لبنانی

نکات مهم در پخت و مزه دار کردن جوجه کباب

  • در مرحله اول باید برای طعم دار کردن جوجه ها دور تا دور آن‌ها را با روغن مایع پوشانده و سپس آن‌ها را داخل آبلیمو بخوابانیم. تا در اثر ماندن طولانی در آبلیمو و نمک از نفوذ بیش از حد آن‌ها به تکه های جوجه جلوگیری شده و حسابی طعم دار شود.
  • حتما به این نکته توجه داشته باشید که به تکه‌های جوجه، کره نزنید چون در اثر سرما سفت شده و طعم بدی می‌گیرد. به جای کره از روغن‌ استفاده کنید.
  • نکته بعدی در آموزش پخت جوجه کباب لبنانی در رابطه با خرد کردن پیاز است. برخی افراد به دلیل اینکه پیاز رنده شده بهتر جوجه ها را می‌پوشاند و طعم دهندگی دارد، پیاز را رنده می‌کنند. اما این روش کاملا غلط و غیر اصولی است زیرا تکه های پیاز به جوجه چسبیده و موقع پختن می‌سوزد و غذای ما ظاهر زشتی به خود می‌گیرد. پس نتیجه می‌گیریم بهترین شکل خرد کردن پیاز خلالی کردن آن است.
  • ریختن زعفران در تکه‌های جوجه برای طعم دهی و رنگ دهی اهمیت خیلی زیادی دارد. از قدیم الایام جوجه کباب زعفرانی جز اصیل ترین و شیک ترین غذاهای مجلسی ایرانی بوده‌ است.
  • در آموزش جوجه کباب لبنانی به شما توصیه می‌کنیم به یاد داشته باشید، که حتما قبل از گذاشتن جوجه‌ها در آبلیمو آن‌ها را به مدت یک ساعت در زعفران قرار دهید تا دم کرده گران قیمت شما به هدر نرود. با انجام این کار شما دیگر نگران رنگ دهی زعفران نیستید.
  • به دلیل بوی ضخم مرغ علاوه بر آبلیمو و زعفران شما می‌توانید از ادویه جاتی مانند پودر پیاز، سیر و فلفل سیاه متناسب با ذائقه اعضای خانواده تان برای رفع این بو و طعم دار کردن این مواد کمک بگیرید.

مزه دار کردن جوجه

تهیه فرآورده های گوشتی سالم و ارگانیک از دهکده پروتئین

ما در این مقاله به شما طرز تهیه جوجه کباب لبنانی و نکات طلایی برای پخت و مزه دار کردن آن را بیان کردیم. دهکده پروتئین با تولید و عرضه فرآورده‌هاش گوشتی و انواع جوجه کباب در طعم‌های متنوع به طور کاملا سالم و ارگانیک در حضور مشتری  دغدغه شما عزیزان را در این مورد برطرف کرده است. با خرید آنلاین از محصولات از شعبات مختلف در تهران از جمله دهکده پروتئین پاسداران، دهکده پروتئین شریعتی، تهرانپارس و سعادت آباد، در کوتاهترین زمان ممکن سفارشات خود را درب منزل تحویل گرفته و  با خیالی آسوده از این فرآورده ها لذت ببرید. 

دیدگاهتان را بنویسید