آموزش اشپزی

طرز تهیه دلمه برگ مو مجلسی لذیذ و خوشمزه

دلمه برگ مو

دلمه از غذاهای بسیار لذیذ و اصیل ایرانی به شمار می‌رود که در هر منطقه به سبک خاص خودشان آن را طبخ می کنند. دلمه برگ مو معروف ترین نوع دلمه است که به عنوان پیش غذا و غذای اصلی سرو می‌شود. تعدادی از افراد طعم ملس و شیرین آن را دوست دارند و تعدادی آن را با ماست و رب انار طبخ می‌ کنند. در ادامه به معروف ترین طرز تهیه این دلمه خوشمزه می‌پردازیم.

دلمه برگ مو

همان طور که می‌دانید، دلمه غذای اصیل ایرانی است که در همه نقاط کشور طبخ می‌شود.دلمه های مختلفی مانند دلمه فلفل دلمه ای نیز داریم. شناخته شده ترین دلمه ای که با برگ درخت انگور تهیه می‌شود این دلمه می باشد. این غذا با طعم های مختلفی مطابق مزاج و سلیقه افراد پخته می‌شود. دلمه برگ مو در بعضی از نقاط کشور شیرین و در مناطق دیگر ملس و حتی با مزه خود مواد و همراه با نمک و سرکه یا آبغوره سرو می‌شود. این غذا بسیار پرطرفدار است و برای مهمانی ها و مجالس حتی به عنوان پیش غذا استفاده می‌شود. با ما در طرز تهیه این دلمه لذیذ همراه باشید.

دلمه برگ مو

طرز تهیه دلمه برگ مو مجلسی

دلمه برگ مو به روش های مختلفی تهیه می‌شود که معروف ترین و مجلسی ترین آن را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

مواد لازم:

  • برنج: 2 لیوان
  • لپه: 100 گرم
  • سبزی دلمه: 200 گرم
  • گوشت چرخ کرده: 200 گرم
  • پیاز: 1 عدد
  • برگ مو: به میزان لازم
  • سرکه: نصف لیوان
  • شکر: 2 قاشق غذاخوری
  • روغن: به میزان لازم
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه:  به مقدار دلخواه

طرز تهیه دلمه برگ مو مجلسی

طرز تهیه

برای طرز تهیه دلمه برگ مو خوشمزه، ابتدا دو ساعت قبل از پخت، لپه ها را در کاسه ای ریخته و با آب پر می‌کنیم تا خیس خورده و نفخ لپه ها از بین برود. سپس لپه ها را آبکش کرده و در قابلمه ای می ریزیم.

مجدد به آن دو لیوان آب به آن اضافه کرده روی حرارت زیاد قرار می‌ دهیم تا آب به نقطه جوش برسد. پس از جوش آمدن، حرارت را کم کرده و زمان می‌دهیم تا لپه ها با حرارت ملایم کاملا پخته شوند. پس از حدود 30 دقیقه الی 1 ساعت ( بستگی به جنس لپه های مصرفی شما دارد که چقدر زمان برای پخت نیاز دارد)، لپه ها را در صافی آبکش کرده و اجازه می دهیم تا کاملا آب اضافه آن خارج شود.

هنگامی که لپه ها در حال پختن است، زمان کافی برای آماده کردن مواد دیگر دلمه برگ مو را داریم . سبزی دلمه را که شامل سبزی‌های مرزه، جعفری، نعنا، پیازچه، شوید، ترخون و هر سبزی معطر دیگر به سلیقه خودمان است را به خوبی پاک کرده، شسته و آبکش می‌نماییم.

سبزی ها را روی پارچه ای تمیز می گذاریم و اجازه می‌دهیم تا کمی خشک شود. سپس سبزی ها را روی تخته آشپزخانه به صورت نه زیاد ریز و نه زیاد درشت خرد می‌کنیم تا عطر سبزی ها هنگام پخت نیز حفظ شود.

در این مرحله از پخت دلمه مجلسی، برنج را در کاسه ای ریخته و روی آن را مقداری آب می ریزیم و می گذاریم تا به مقدار کافی خیس بخورد. در قابلمه ای دیگر تا نصف آن را با آب پر می‌کنیم و مقداری نمک نیز به آن اضافه کرده و روی حرارت زیاد قرار می‌دهیم تا زمانی که آب جوش بیاید.

پس از اینکه آب به جوش آمد، برنج را شسته و آب آن را خالی می‌کنیم و سپس به قابلمه آب روی حرارت اضافه می‌نماییم. پس از 2 دقیقه مقداری برنج را هم میزنیم تا دانه های برنج به هم نچسبند به مدت 8 دقیقه اجازه می‌دهیم تا برنج نرم شود.

پس از این مدت برنج را تست کرده و نرمی آن را امتحان می‌کنیم. اگر به حد کافی مورد نظرمان نرم شده بود، آن را آبکش می کنیم و در کناری قرار می دهیم.

طرز تهیه dolme

در این مرحله تهیه دلمه برگ مو، پیاز را پوست گرفته، آن را می‌شوییم و روی تخته ای آن را به صورت نگینی خرد می کنیم. در تابه ای کمی روغن ریخته و آن را روی حرارت کم قرار می دهیم. پیازها را داخل تابه ریخته و تفت میدهیم تا آن ها سبک شوند. سپس مقداری زردچوبه اضافه کرده و مجدد تفت می دهیم. پس از آن گوشت چرخ کرده را نیز اضافه نموده و پس از آن که تفت زدیم و رنگ گوشت تغییر کرد مقداری نمک و فلفل سیاه نیز به آن اضافه می کنیم. مقداری که مواد ترکیب و خوب سرخ شد، مانند تهیه دلمه بادمجان سبزی خرد شده را به همراه لپه و برنج به مواد اضافه می‌کنیم. مقداری تفت می دهیم تا مخلوط شوند و بوی خامی مواد گرفته شود.

همچنین بخوانید:  غذاهای شیک و لاکچری برای مهمانی

در قابلمه ای که مناسب برگ موها باشد و آن ها به راحتی جا شوند، تا نصفه آب می ریزیم و روی حرارت بالا قرار می‌دهیم. زمانی که جوش آمد از روی حرارت برداشته، مقداری نمک به آن اضافه کرده و برگ موها را به مدت 1 الی 2 دقیقه داخل آن قرار می دهیم تا مقداری نرم شوند. سپس آبکشی می‌کنیم. پس از آبکشی، مقداری آب سرد روی آن ها می ریزیم و صبر می کنیم تا آب آن کاملا خارج شود. این امر به نرم تر شدن برگ موها کمک شایانی می‌کند.

در این مرحله از تهیه  این دلمه  یک عدد برگ مو را روی تخته قرار داده و یک قاشق پر از مواد حاضر شده را در وسط آن قرار می دهیم.

سپس برگ مو را از اطراف به طرف وسط تا کنید و به شکل مربع یا اصطلاحا بقچه در می آوریم. دلمه ها را پس از آماده کردن در قابلمه ای که مقداری با روغن چربش کرده ایم قرار می دهیم و آن را کاملا پر می کنیم. سایز قابلمه ای که انتخاب می کنیم بستگی به مقدار دلمه های آماده شده دارند. دو لیوان آب و نصف لیوان روغن را باهم مخلوط کرده و روی دلمه ها می ریزیم. روی دلمه ها را با برگ مو می پوشانیم و سپس یک پیش دستی را به طور برعکس روی دلمه برگ مو قرار می دهیم.

قابلمه را روی حرارت متوسط قرار داده و به مدت 2 ساعت اجازه می دهیم دلمه ها بپزند. در قابلمه ای دیگر یا در یک شیرجوش نصف لیوان سرکه را با شکر مخلوط کرده و روی حرارت می گذاریم تا کاملا شکر در سرکه حل شود.سپس از روی حرارت بر میداریم.

در این مرحله مخلوط سرکه و شکر را روی دلمه ها ریخته و به مدت نیم ساعت الی 45 دقیقه زمان می دهیم تا کاملا دلمه ها طعم سرکه و شکر را بگیرند. پس از گذشت این زمان، دلمه ها آماده است و در ظرفی دلخواه با سلیقه خودمان چیده و آماده سرو شدن می کنیم. نوش جان.

نکات مهم در تهیه دلمه برگ مو

نکات مهم در تهیه دلمه برگ مو

  • هنگام پیچیدن دلمه برگ مو، می توانید از قسمت گوشه تر شروع به چیدن کنید و یک بار مواد را به طرف دیگر برگ مو بغلتانید تا کاملا از بسته شدن آن مطمئن شوید.
  • حتما از برگ موهای بزرگ استفاده نمایید تا هنگام پیچیدن دلمه ساده خانگی دچار مشکل نشوید. در صورت کوچک بودن از مواد کمتری میان آن استفاده نمایید.
  • اگر ترکیب سرکه و شکر را دوست ندارید می توانید آن را اضافه نکنید و در هنگام سرو غذا، آن را با ماست یا رب انار نوش جان نمایید.

خرید  دلمه برگ مو آماده از دهکده پروتئین ایران

برای تهیه انواع غذاهای ایرانی مانند دلمه برگ مو، شما نیازمند گوشت باکیفیت هستید. با توجه به زیاد شدن مکان های نامعتبر برای خرید محصولات پروتئینی امکان بی کیفیت بودن این محصولات بالاتر رفته و همه افرادی که به فکر سلامتی خود هستند، به دنبال محلی مطمئن برای خرید خود می باشند. دهکده پروتئین با سابقه زیاد خود در این امر به شما این اطمینان را می دهد که بهترین و با کیفیت ترین محصولات پروتئینی را هم به صورت حضوری در شعب مختلف و هم به صورت آنلاین و تحویل درب منزل تجربه نمایید و از خرید خود راضی باشید.

دیدگاهتان را بنویسید