آموزش اشپزی, سلامت

طرز تهیه دلمه فلفل دلمه ای خوشمزه و لذیذ

طرز تهیه دمله فلفل دلمه ای

دلمه فلفل دلمه ای از آن غذاهایی است که مورد پسند اکثریت است و از غذاهای قدیمی ایرانی محسوب می شود. این غذای خوشمزه با مواد گوناگونی تهیه می شود که در این مقاله سعی داریم خوشمزه ترین نوع آن را با شما به اشتراک بگذاریم. با ما در تهیه مرحله به مرحله این دلمه لذیذ همراه باشید.

طرز تهیه دلمه فلفل دلمه ای

این دلمه با این که طرز پخت یکسانی دارد اما در هرجا مواد متنوعی به آن اضافه می شود . دلمه فلفل دلمه ای نیز دارای ادویه های نمک، زردچوبه و فلفل سیاه می باشد اما سبزی های معطر در کنار عطر خود فلفل دلمه ای، کمک زیادی به خوشمزه تر کردن این دلمه خواهد کرد. در ادامه با طرز تهیه دلمه فلفل دلمه ای به روش ساده در خدمت شما خواهیم بود. این طرز تهیه برای 4 نفر آماده شده است. در صورتی که برای تعداد افراد کمتر یا بیشتری دلمه  را تهیه می نمایید، مقدار مواد را زیاد یا کم نمایید.

طرز تهیه دمله فلفل دلمه ای

مواد لازم:

  • فلفل دلمه ای بزرگ : 8 عدد
  • گوشت چرخ کرده: 200 گرم
  • برنج: 1 پیمانه
  • لپه: 1 پیمانه
  • رب گوجه فرنگی: 3 قاشق غذاخوری
  • پیاز: 1 عدد
  • سبزی دلمه: 4 قاشق غذاخوری
  • روغن: به میزان کافی
  • زردچوبه: به میزان کافی
  •  فلفل سیاه و نمک: به میزان دلخواه شما

مواد لازم برای سس روی دلمه:

  • پیاز کوچک: 1 عدد
  • رب گوجه فرنگی: 2 قاشق غذاخوری
  • آب: نصف پیمانه
  • ترخون و مرزه خشک شده: هر کدام یک قاشق مرباخوری

طرز تهیه:

برای تهیه این دلمه فلفل دلمه ای خوش طعم، ابتدا از چند ساعت قبل از شروع پخت (حدود 2 الی 3 ساعت)، برنج ها و لپه ها را در دو کاسه جدا قرار داده و روی آن را آب می ریزیم. اجازه می دهیم در این زمان خوب خیس خورده و نرم شوند. پس از این زمان لپه ها را به خوبی شسته و پس از دوبار آبکشی، درون یک قابلمه مناسب قرار می دهیم.

در قابلمه حاوی لپه ها نیز 2 لیوان آب اضافه کرده و روی حرارت بالا قرار می دهیم تا کاملا پخته و نرم شوند. قابلمه مناسب دیگری را برمی داریم و تا نصف آن را آب ریخته و روی شعله قرار می دهیم. شعله قابلمه را افزایش می دهیم تا آب به نقطه جوش برسد.

در این مرحله از تهیه دلمه ساده خانگی، برنج را پس از خالی کردن آب آن، به قابلمه اضافه کرده و به مدت 10 دقیقه اجازه می دهیم تا برنج ها در آب جوش بماند. پس از تست نرمی مورد نظر آن، برنج ها را آبکش کرده و در کاسه ای ریخته و کنار می گذاریم.

در مرحله بعد، پیاز را به شکل نگینی خرد می کنیم (در صورت تمایل می توانیم پیاز را رنده کنیم تا در غذا دیده نشوند). تابه ای را روی حرارت قرار داده و مقداری روغن به آن اضافه می کنیم. سپس پیاز را به آن اضافه کرده و هم می زنیم تا سبک شوند. سپس مقداری مقداری زردچوبه و نمک به آن اضافه می کنیم و به هم میزنیم. گوشت چرخ کرده را مانند تهیه دلمه برگ مو، به تابه اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا رنگ گوشت تغییر کند. سپس فلفل سیاه را به آن اضافه می کنیم.

طرز تهیه دلمه

در ادامه تهیه دلمه فلفل دلمه ای، نیز سبزی دلمه را که شامل سبزی های جعفری، پیازچه، نعنا، مرزه، ترخون، شوید و هر سبزی معطر دلخواهی می باشد را به همراه رب گوجه فرنگی به مواد تابه اضافه کرده و خوب مخلوط می کنیم تا یک رنگ شوند. حدود یک دقیقه مواد را تفت می دهیم تا مزه خامی مواد از بین برود. پس از این زمان از روی حرارت برداشته و کنار می گذاریم.

همچنین بخوانید:  طرز تهیه سالاد ماکارونی لذیذ و خوشمزه به روش های متفاوت

لپه ها را پس از 30 الی 45 دقیقه زمان پخت، آبکش کرده و به همراه برنج آبکش شده به مواد دیگر اضافه کرده و خوب آن ها را با هم ترکیب می کنیم.

فلفل دلمه ای ها را برداشته و سر آن را به طور کامل از بدنه آن جدا می کنیم. قسمت های داخلی آن را نیز مانند دلمه بادمجان کاملا خالی و تمیز می کنیم. سپس از مواد آماده شده برداشته و داخل فلفل دلمه ای ها را با آن پر می کنیم. تا جایی پر می کنیم که مواد سر ریز نشوند و مقداری از سر فلفل ها نیز خالی بماند. قسمت سر فلفل دلمه ای را که جدا کرده بودیم، روی آن گذاشته و در قابلمه ای مناسب در کنار هم میچینیم.

در این مرحله از تهیه دلمه فلفل دلمه ای، به سراغ تهیه کردن سس روی دلمه ها می رویم. برای این کار در تابه ای پیاز کوچک را رنده کرده و آن را روی حرارت می گذاریم. زمانی که آب پیاز جمع شد، روغن را به آن اضافه کرده و پس از سبک شدن پیازها، به آن زردچوبه، فلفل سیاه و نمک اضافه می نماییم. سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و خوب به هم می زنیم تا بوی خامی رب گرفته شود. سپس مرزه و ترخون خشک شده را به مواد اضافه می کنیم. نصف لیوان آب را نیز می افزاییم و حرارت را کم می کنیم تا سس مقداری غلیظ شود. پس از 3 دقیقه حرارت را خاموش می کنیم.

سس را روی دلمه ها ریخته، درب قابلمه را گذاشته و آن را روی حرارت ملایم قرار می دهیم. حال اجازه می دهیم که  دلمه ها به مدت 45 دقیقه الی 1 ساعت با حرارت ملایم بپزند. پس از این مدت دلمه ها را از قابلمه خارج کرده و در ظرف مورد نظر می چینیم. سس باقی مانده در قابلمه را نیز روی آن دلمه ها ریخته و سپس سرو می کنیم. نوش جان

نکات مهم در تهیه دلمه فلفل دلمه ای

نکات مهم در تهیه دلمه فلفل دلمه ای

  • در تهیه دلمه فلفل دلمه ای، حتما از فلفل دلمه ای های متوسط و بزرگ استفاده کنید؛ تا موقع خارج کردن محتویات آن دچار مشکل نشده و همچنین دلمه ها وا نروند.
  • برای سس روی دلمه ها، می توانید از هر ادویه یا سبزی معطر دیگری که باب میلتان هست استفاده نمایید.
  • قابلمه را طوری انتخاب کنید که فلفل دلمه ای ها در آن زیاد فشرده نباشند و یا فاصله زیادی نیز بین آن ها نباشد تا دلمه ها سالم سرو شوند.
  • برای زیباتر شدن غذایتان، می توانید از فلفل دلمه ای های رنگی نیز استفاده نمایید تا غذای شما را جذاب تر کنند.
  • بهتر است برای سالم بودن غذایتان از محصولات پروتئینی ارگانیک استفاده نمایید.

خرید محصولات پروتئینی تازه از دهکده پروتئین

خرید  انواع دلمه و محصولات پروتئینی از دهکده پروتئین

برای درست کردن غذاهای ایرانی تازه و خوشمزه مانند دلمه فلفل دلمه ای، نیازمند استفاده از مواد اولیه تازه هستید. می توان گفت گوشت استفاده شده در غذاها مهم ترین عامل در مزه غذاهای شما هستند که باید در خرید آن دقت نمایید. دهکده پروتئین با در نظر گرفتن این امر، در تلاش است با رساندن تازه ترین  و به روزترین گوشت های سالم باعث رضایت خرید شما شود. افراد زیادی در مجموعه دهکده پروتئین سعی دارند با استفاده از بهترین و باکیفیت ترین مواد پروتئینی، خنده بر لب شما عزیزان آورند. شما با خرید محصولات پروتئینی از این مجموعه، هم به صورت حضوری از شعب مختلف دهکده و هم به صورت آنلاین و تحویل درب منزل، کیفیت خرید را تجربه خواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید