آموزش اشپزی, جوجه کباب

جوجه کباب ترش

جوجه ترش

 یکی از انواع غذاهای خوشمزه و پر طرفدار ایرانی جوجه کباب ترش است که اصالتا متعلق به شمال کشور می‌باشد. کباب ترش شباهت‌های زیادی به جوجه کباب معمولی داشته و به خاطر استفاده از چاشنی های خوشمزه در تركيبات آن، مزه بسیار خوبی دارد. این کباب در کنار غذاهایی مثل کباب ترش، اکبر جوجه و … از معروف ترین غذاهای شمالی است. پیشنهاد می‌دهیم اگر گذرتان به استان های شمالی کشور افتاد حتما جوجه ترش را در رستوران های سنتی شمال حتما تجربه کنید. با این میزان موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می‌توانید برای ۴ نفر جوجه ترش تهیه کنید. اگر تمایل داشتید مقدار کمتر یا بیشتری جوجه ترش تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. در ادامه مقاله آموزش تهیه جوجه کباب ترش با ما همراه باشید.

جوجه کباب ترش

مواد اولیه برای تهیه 

( این مقادیر مواد لازم برای 4 الی 5 نفر مناسب می‌باشد)

  • سینه مرغ ۶۰۰ گرم
  • رب انار ترش ۲ قاشق غذاخوری
  • ماست پر چرب ۲ قاشق غذاخوری
  • مغز گردو ۸ عدد
  • پیاز ۱ عدد بزرگ
  • زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری
  • روغن مایع ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

مواد اولیه برای تهیه جوجه ترش

مراحل و طرز تهیه جوجه کباب ترش

مرحله 1. به منظور تهیه جوجه ترش شمالی ابتدا سینه های مرغ را می‌شوییم، بعد روی تخته آشپزخانه قرار می‌دهیم و به صورت مربع یا مستطیل های متوسط به صورت جوجه کباب خرد کرده و داخل یک ظرف مناسب می‌ریزیم.

مرحله 2. حالا در ادامه پیاز را به صورت خلالی درشت خرد می‌کنیم و به کاسه حاوی گوشت مرغ اضافه می‌کنیم. سپس زعفران دم کرده را به همراه ماست چکیده پر چرب به کاسه اضافه می‌کنیم، بعد گردوها را آسیاب کرده و به مواد می‌افزاییم.

مرحله 3. اکنون رب انار را به همراه ۲ قاشق غذاخوری روغن مایع به کاسه حاوی مواد اضافه می‌کنیم و در پایان مقداری نمک و فلفل سیاه اضافه می‌کنیم و مواد را با دست زیر و رو می‌کنیم تا به طور کامل طعم دار شوند.

مرحله 4. بعد از این که مواد را با گوشت مرغ به خوبی ترکیب کردیم، بر روی کاسه را با سلفون می‌پوشانیم و به مدت یک شب در یخچال قرار می‌دهیم تا گوشت مرغ طعم دار شود. بعد از این که گوشت مرغ طعم دار شد، ظرف را از یخچال خارج می‌کنیم.

مرحله 5. برای این مرحله از تهیه جوجه کباب ترش گوشت مرغ را به سیخ می‌کشیم، بعد منقل زغال را به صورت یکدست روشن می‌کنیم و سیخ ها را به ترتیب روی منقل می‌چینیم. حالا در ادامه سیخ ها را به صورت متداوم در فاصله های زمانی مشخص می‌چرخانیم تا گوشت یکدست کباب شود.

مرحله 6. حتما توجه داشته باشید که جوجه ترش به دلیل اینکه حاوی موادی مانند رب انار است اگر با حرارت زیاد پخته شود روی کباب می‌سوزد و درون آن خام می ماند، به همین دلیل نیاز به باد زدن زغال ها نیست و باید کمی صبور باشم.

همچنین بخوانید:  طرز تهیه همبرگر فوری و خوشمزه خانگی

مرحله 7. بعد از این که جوجه ها نیم پز شدند می‌توانیم چند سیخ گوجه فرنگی و فلفل سبز هم روی منقل قرار دهیم تا به همراه کباب سرو کنیم. نهایتا جوجه ترش را به همراه گوجه فرنگی و فلفل درون ظرف مورد نظرمان کشیده و به همراه برنج کته سرو می‌کنیم.

مراحل تهیه جوجه کباب ترش

نكات مهم در مزه دار کردن جوجه ترش

  • اکثر کسانی که در منزل جوجه ترش درست می‌کنند همیشه با این مشکل مواجه می‌شوند که جوجه ترش خانگی شان طعمش شبیه به جوجه ترش های گیلانی نیست. استفاده از رب انار یکی از نکات مهم در تهیه جوجه ترش است.
  • اگر تمایل دارید جوجه ترش شما شبیه جوجه ترش های رستوران های شمال کشور شود باید از رب انار مرغوب شمالی با طعم ترش استفاده کنید. توجه کنید استفاده از رب انار نامرغوب یا رب انار شیرین باعث می‌شود طعم جوجه ترش شما خیلی عالی نشود.
  • یک نکته حائز اهمیت دیگر در تهیه جوجه کباب ترش گیلانی این است که در برخی رستوران ها برای طعم دار کردن جوجه ها از آب انار و آب نارنج تازه استفاده می‌شود که این موضوع باعث خوشمزه تر شدن جوجه ها می‌شود.
  • اگر تمایل دارید گوشت شما خیلی ترد شود ماست بیشتری در محتویات آن بریزید. ولی مواظب باشید رنگ غذای شما سفید نشود.
  • حتما توجه کنید در بستر خرید اینترنتی امکان مقایسه کیفیت و قیمت خرید جوجه ترش بهتر فراهم است.
  • برای بهتر شدن طعم جوجه از همه ی قسمت های مرغ استفاده کنید.
  • اگر امکان رفتن به بیرون از منزل را نداشتید جوجه کباب خود را با سیخ چوبی در ماهیتابه تهیه کنید.

نکات تهیه جوجه کباب ترش

خرید انواع محصولات پروتئینی ارگانیک از دهکده پروتئین

ما در این مقاله طرز تهیه جوجه کباب ترش را به طور کامل به شما آموزش دادیم. اما به شما توصیه می‌کنیم برای خرید جوجه کباب ترش، انواع جوجه کباب طعم دار و محصولات پروتئینی مانند سوسیس، کالباس و ژامبون به صورت کاملا ارگانیک و بدون مواد نگهدارنده حتما به وب سایت دهکده پروتئین مراجعه نمایید. از ویژگی های منحصر به فرد این فروشگاه تولید فرآورده ها به صورت کاملا طبیعی و بدون مواد نگهدارنده و در حضور مشتری است. فروشگاه دهکده پروتئین امکان خرید آنلاین و از شعبات مختلف را برای مشتریان خود فراهم ساخته است. محصول مورد نظر خود را از سایت سفارش داده و با خیالی آسوده سفارشات خود را در زمانی کوتاه درب منزل تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید