آموزش اشپزی, ژامبون, فراورده های گوشتی دهکده پروتئین, کالباس

طرز تهیه کالباس خانگی

کالباس خانگی

یکی از فراورده‌های پروتئینی پرطرفدار کالباس است. برای تهیه کالباس خانگی سالم ترکیبی از گوشت و سبزیجات و ادویه جات ضروری است. این غذا از ترکیب سینه مرغ و ران مرغ، هویج، قارچ و انواع ادویه ها تهیه می‌شود. در این روش تمام این مواد با هم ترکیب و میکس شده و در رول و یا لیوان قرار گرفته و پس از چند ساعت قرار گرفتن در یخچال آماده سرو می‌شود.

نقش کالباس خانگی در رژیم روزانه غذایی

استقبال همیشگی فرزندان از کالباس با مخالفت همواره خانواده روبه رو می‌شود. کالباس محصول پروتئینی خوشمزه‌ای است. که می‌توان با آن غذاهای متنوع و جذابی تهیه کرد. در این میان شایعاتی که دال بر مضر بودن این ماده غذایی وجود دارد، مادران را در استفاده از این محصول پرچالش مردد می‌سازد. برخی معتقدند گوشت‌هایی که کارخانه‌ها در تولید کالباس به کار می‌برند، کیفیت مطلوبی ندارند. شاهد این ادعا را نیز استفاده از ادویه‌های مختلف در کالباس می‌دانند. مخالفان مصرف کالباس می‌گویند اگر طعم گوشت نامطلوب نباشد، برای پنهان کردن آن نیاز به استفاده زیاد از ادویه جات نیست. برخی نیز مواد نگه‌دارنده را برای سلامت بدن فرزندان خود مطلوب نمی‌دانند. و همین عامل مهمی است که از مصرف کالباس خودداری کنند.

به نظر می‌رسد حل این چالش تنها در تهیه کالباس خانگی باشد. برخلاف تصور اولیه تهیه کالباس در منزل به هیچ‌وجه کار سخت و طاقت فرسایی نیست. شما می‌توانید با محصولات ساده و ارزان قیمت این فراورده محبوب و جذاب را در خانه تهیه کنید. تا هم از کیفیت گوشت آن اطمینان حاصل کنید. و هم به نگرانی خود در مورد استفاده از مواد نگهدارنده، پایان ببخشید. همچنین با تغییر میزان گوشت و سبزیجات می‌توانید ژامبون‌های متنوعی تهیه کنید. با این وجود می‌توانید از این غذا برای تهیه ساندویچ مسافرتی و یا حتی ساندویچ مدرسه استفاده نمایید.

استفاده از قارچ تازه در کالباس خانگی

طرز تهیه کالباس خانگی رولی به روش بازاری

دستورهای متنوعی برای تهیه کالباس خانگی دیده می‌شود. در تمام آنها نکات مشترکی وجود دارد. از سوی دیگر اگر مایل باشید همواره کالباس به روش خانگی  را در سبد غذایی خود حفظ کنید، باید ساده‌ترین شکل تهیه آن را بیاموزید. پس در ادامه با ما همراه باشید تا یکی از رسپی‌های آسان و اصولی را بیاموزید. این رسپی به دستور تهیه ژامبون مرغ نزدیک است. در این روش تهیه به صورت رول کالباس است.

مواد لازم:

  • دو عدد سینه مرغ متوسط و یا یک سینه و یه ران مرغ
  • زرده تخم مرغ دو عدد
  • دو قالب کوچک یخ
  •  یک لیوان دسته دار قارچ
  • نصف لیوان دسته دار هویج نگینی نیم پز
  •  سه حبه سیر
  • سه قاشق غذا خوری نشاسته ذرت
  • یک قاشق چایخوری نمک
  • سه قاشق غذا خوری روغن مایع
  • یک قاشق مربا خوری سس خردل
  •  نصف قاشق مربا خوری پودر زنجبیل
  •  دو قاشق غذا خوری پسته خورد شده
  • نصف قاشق مربا خوری فلفل سیاه
  • نصف قاشق مربا خوری ادویه کاری
  • یک چهارم قاشق چای خوری جوز هندی

 

مراحل تهیه:

  1. برای تهیه کالباس خانگی  ابتدا  مرغ خود را کاملا چرخ نمایید. رسیدن به چرخ شدن کامل نیازمند این است که گوشت را حداقل دو مرتبه چرخ نمایید..
  2. ادویه‌هایی که در بافت کالباس به کار می‌رود، معمولا دارچین، هل، جوز، پودر سیر یا موسیر، زنجبیل، میخک، انواع فلفل و نمک است. در این مرحله باید آنها را اضافه نمایید. سپس زرده تخم مرغ را با مواد مخلوط کنید.
  3. مخلوط شما باید غلظت مناسبی داشته باشد. اگر شل است، باید از آرد استفاده کنید. وقتی آرد را می‌افزایید توجه داشته باشید که بیش از حد سفت نشود.
  4. اضافه کردن روغن مایع بعد از افزودن آرد اتفاق می‌افتد. مخلوط را هم بزنید تا روغن به همه بافت آن برسد.
  5. برای حصول اطمینان از مخلوط شدن کامل این مواد، با اضافه کردن یخ خرد شده آنها را در غذاساز بریزید و دو پالس بزنید.
  6. بعد از اینکه مواد شما کاملا با هم عجین شدند، سبزیجات را اضافه کنید. در این مرحله می‌توانید هویج پخته شده و قارچ اسلایس شده را اضافه کنید. سبزیجات نیازی به میکس شدن ندارند. تنها آنها را به حدی هم بزنید که به تمام مخلوط شما برسد.
  7. اکنون مواد غذایی خود را در کاورهای مخصوص کالباس بریزید. آنها را گره بزنیدو محکم کنید.
  8. کالباس ها را در قابلمه‌ای پر از آب جوش بیندازید و بگذارید با حرارت کم حداقل یک الی دو ساعت بپزند.
  9. بعد از اتمام پخت آنها را به مدت پنج ساعت در یخچال گذاشته تا کاملا سرد و قابل استفاده شوند.
  10. اکنون می‌توانید آ ها را از رول خارج کرده و برش بزنید.

استفاده از روغن طبیعی در کالباس خانگی

 

طرز تهیه کالباس لیوانی خانگی

در ادامه طرز تهیه کالباس به روش لیوانی را نیز به شما آموزش خواهیم داد. این روش را به صورت کمی متفاوت تر بیان خواهیم کرد. لازم به ذکر است مواد اولیه همان مواد برای تهیه رول است.

همچنین بخوانید:  ناگت مرغ پنیری

1- برای تهیه کالباس خانگی لیوانی، ابتدا  باید قارچ ها را بلانچ کنید. برای این منظور در یک قابلمه آب بریزید و پس از جوش آمدن آب قارچ های خرد شده به اندازه متوسط را به آب جوش بی افزایید و بعد از ۳ دقیقه درون آب سرد بریزید و آبکش کنید.

2- سپس هویج را به خوبی پوست و آبپز کنید. پس از نیم پز شدن هویج آن را نگینی خرد کنید.

2-  مرحله بعد استخوان های سینه و ران مرغ را درون مخلوط کن و میکسر ریخته و به خوبی چرخ کنید. سپس،زرده تخم مرغ، نشاسته ذرت، روغن ماه، نمک و ادویه ها را هم بریزید و مخلوط کنید. در حین مخلوط کردن مواد با مخلوط کن چند قطعه یخ اضافه نمایید و دوباره مخلوط کنید.

3- در ادامه مواد کالباس را از مخلوط کن خارج کرده و با هویج و قارچ به خوبی مخلوط کنید.

4- سپس یک لیوان دسته دار را چرب کنید و مقداری از کالباس درون لیوان بریزید. سپس آن را فشار دهید تا درون لیوان فیکس شود.  دقت کنید که لیوان ها نشکن باشند و کیفیت آن ها به گونه ای باشد که تحمل حرارت بالا را داشته باشند. مخلوطی که درست کرده اید داخل لیوان ها ریخته و روی آن ها را با فویل بپوشانید.

5- در این مرحله یک قابلمه به اندازه ای که لیوان ها تا کمر در آب قرار بگیرند، آب بریزید و لیوان ها را داخل آب قرار دهید. در قابلمه را بگذارید و برای مدت یک و نیم تا دو ساعت روی حرارت ملایم قرار دهید.

6- بعد از گذشت ۱ ساعت فویل را خارج کرده و لیوان ها را به مدت ۶ ساعت در یخچال قرار دهید.

به یاد داشته باشید که چون در تهیه کالباس لیوانی خانگی از مواد نگهدارنده استفاده نمی شود، نباید بیشتر از سه روز آن را نگه دارید.

 

نکات مهم تهیه کالباس خانگی و خوشمزه شدن آن

بعد از مطالعه طرز تهیه کالباس خانگی لیوانی و رولی توجه کردن به نکاتی که در ادامه می آید، سبب می‌شود کالباسی خوش‌مزه و منسجم داشته‌باشیم:

  • در تهیه کالباس بین انتخاب گوشت گوسفند، گوساله یا مرغ مخیر هستید. حتی می‌توانید از گوشت بوقلمون هم استفاده کنید. هریک از انواع گوشت به دلیل نوع بافت و میزان چربی محصول متفاوتی از نظر شکل و طعم به شما می‌دهد. پس فقط توجه داشته باشید که از گوشت تازه و باکیفیت و ارگانیک استفاده کنید.
  • استفاده از آرد در مخلوط مواد غذایی ضروری است. می‌توانید به جای آرد از نشاسته ذرت، شیر خشک یا مخلوطی از این دو استفاده کنید. جایگزین کردن آرد با این دو ماده لطافت بیشتری به کالباس  شما می‌دهد. اما اگر در منزل فقط آرد دارید، مانعی ندارد.
  • سبزیجات را نگینی و آبپز کنید. نقش سبزیجات علاوه بر طعم دادن ایجاد شکل زیبا هم هست. پس از افزودن آنها دریغ نفرمایید.
  • ادویه جات طیف گسترده ای دارند. برای افزودن آنها در ابتدا به ذائقه خود توجه کنید. و بعد نگاهی به حساسیت‌های خود داشته باشید. اما از آنجا که گوشت شما بدون پیاز اضافه می‌شود بدون افزودن ادویه ممکن است بوی زهم داشته باشند.
  • روغن مایع باید برای روان شدن مایع و انتقال راحت به داخل کاورهای سوسیس حتما استفاده شود. برای سالم تر بودن غذا می‌توانید از روغن های سالم و طبیعی استفاده کنید.
  • در صورت تمایل همچنین می توان از خلال پسته برای داخل کالباس نیز استفاده کرد.
  • توجه کنید که مواد کالباس را به خوبی فشرده کنید تا هوایی داخل لیوان باقی نماند.
  • برای جلوگیری از خشک شدن کالباس بهتر است از ران و سینه استفاده نمایید.

مصرف گوشت تازه در کالباس خانگی

 

خرید انواع  کالباس سالم و دست ساز از دهکده پروتئین

در این مطلب ما طرز تهیه  کالباس خانگی رولی و لیوانی را به همراه نکات مهم و خوشمزه شدن آن به شما آموزش دادیم. برای حفظ سلامت خانواده و استفاده از محصولات پروتئینی در رژیم غذایی آنها می‌توانید به تهیه این محصولات در خانه اقدام کنید. محصولات پروتئینی دست ساز با نظارت شما تهیه می‌شوند و اطمینان دارید که کیفیت مطلوب و کافی را دارند. از آنجا که ممکن است تهیه همیشگی این محصولات در منزل برای شما راحت نباشد، به شما توصیه می‌کنیم برای خرید ژامبون و کالباس و انواع محصولات پروتئینی به دهکده پروتئین مراجعه بفرمایید. در این فروشگاه از مواد اولیه ارگانیک و با کیفیت استفاده می‌شود و سوسیس و کالباس سالم در حضور مشتری تهیه می‌شود. شما می‌توانید با مراجعه حضوری به شعب ما در تهران خرید خود را  انجام دهید و یا از وب سایت دهکده پروتئین به شکل آنلاین خرید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید