آموزش اشپزی

طرز تهیه کشک بادمجان مجلسی

کشک و بادمجان یکی از غذاهای محبوب ایرانی است. ترکیب بادمجان تازه و کشک با کیفیت در کنار پیاز داغ، سیرداغ، نعنا داغ و گردو همه مزه‌های سنتی و محبوب را به یاد می‌آورد. بادمجان یکی از صیفی‌جات محبوب و خوش‌طعم در سبد غذایی ماست. بادمجان به دلیل خاصیت زیاد و طبع گرمی که دارد، ماده اولیه طیف وسیعی از پیش غذاهای ایرانی است. اما این پیش غذا یکی از محبوبترین های آنهاست. در این مقاله با طرز تهیه این غذا برای مهمانی آشنا می‌شوید.

 

مصرف گردو در کشک و بادمجان

کشک و بادمجان؛ پیش غذای ساده و سنتی

اگر شما هم دغدغه تهیه انواع پیش غذا برای میهمانی، را دارید، کشک و بادمجان گزینه‌ای عالی برای شما خواهد بود. مواد اولیه این خوراک ایرانی به راحتی تهیه می‌شوند و طرز پخت آن هم راحت است. به همین دلیل بسیاری از بانوان ایرانی در سفره‌های خود از این غذای فوق‌العاده بهره‌مند می‌شوند.

کشک و بادمجان به عنوان یکی از بهترین انواع پیش غذای ساده و ارزان در سفره افطار، شام و یا عصرانه بسیار محبوب است. استفاده از این غذا در مناطق مختلف ایران با دستورهای متفاوتی دیده می‌شود. بر اساس سلایق مختلف نوع کشک یا میزان ادویه این غذا فرق می‌کند. در این مقاله ساده‌ترین دستور تهیه این غذا را در اختیار شما می‌گذاریم. کشک یکی از لبنیات پرکلسیم است. استفاده از این ماده غذایی فوق العاده در این غذا آن را به پیش غذایی غنی و خوش طعم بدل ساخته است.

 

طرز تهیه کشک و بادمجان

طرز تهیه کشک و بادمجان برای پنج نفر

می‌توان ادعا کرد تهیه کشک و بادمجان کمتر از یک ساعت از زمان مفید شما را خواهد گرفت و می‌توان آن را به روش فینگرفود نیز سرو نمود. در تهیه این غذا باید به نکات ریزی توجه کنید. این غذای ساده و خوش طعم اگر با دقت و حوصله تهیه شود، با استقبال زیادی روبه رو خواهد شد. با رعایت نکاتی که برای خوشمزه شدن غذا در این مقاله ذکر شده است، می‌توانید با بهترین کیفیت این غذا را برای مهمانان خود سرو کنید:

مواد لازم:

بادمجان پنج عدد
کشک نیم کیلو
سیر پنج حبه
پیاز سه عدد
نعنا سه قاشق غذاخوری
گردو دو عدد

 

مراحل تهیه:

  • برای تهیه کشک و بادمجان ابتدا باید تلخی بادمجان به وسیله نمک گرفته شود. پس بعد از ایجاد برش طولی کامل روی بادمجان‌ها نمک بپاشید و اجازه دهید نیم ساعت بمانند.
  • بعد از گذشتن نیم ساعت، آب نسبتا تیره‌ای روی سطح بادمجان‌ها می‌افتد. آنها را بشویید، و در ماهیتابه پر از روغن بیندازید. هر طرف بادمجان که طلایی شد، آن را بچرخانید و اجازه دهید طرف دیگر نیز سرخ شود. شعله گاز در این مرحله ملایم باید باشد.
  • اکنون بادمجان‌های سرخ شده را به قابلمه‌ای منتقل کنید و مقدار کمی آب بریزید. درب قابلمه را ببندید و صبر کنید تا بادمجان‌ها کاملا بپزند. در مراحل تهیه کشک و بادمجان توجه به پخته‌شدن کامل آن مهم است.
  • وقتی بادمجان‌ها کاملا نرم شدند، کشک را به آنها اضافه کنید و باهم بکوبید.
  • در این مرحله می‌توانید مقداری نمک هم به مواد خود اضافه کنید. اما توجه داشته‌باشید که در کنار کشک منجر به شوری غذای شما نشود.
  • نعنا را به مدتی کوتاه روی حرارت پایین سرخ کنید  و مقداری از آن را با غذا ترکیب نمایید.
  • وقتی غلظت غذایتان به اندازه خوبی رسید، کل غذا را در ظرف مورد نظر منتقل کنید. سطح آن را صاف نمایید و با پیازداغ، نعنا داغ،  سیر داغ و کشک تزئین کنید.
همچنین بخوانید:  طرز تهیه هات داگ در مایکروفر

مراحل تهیه کشک و بادمجان 

نکات مهم برای خوشمزه شدن کشک و بادمجان مجلسی

  • اولین نکته مهم در داشتن طعم مناسب برای این غذای اصیل ایرانی، تهیه بادمجان‌های شیرین است. معمولا بادمجان‌های درشت‌تر با پوست تیره شیرین‌تر بوده. و برای تهیه این غذا مناسب‌تر هستند.
  • می‌توانید به جای سرخ‌کردن بادمجان آن را روی شعله گاز کباب کنید. البته اگر روی ذغال کباب شود، عطر دودی ملایمی نیز خواهد گرفت. بادمجان سرخ شده در روغن طعمی کلاسیک به خوراک شما خواهد داد. اما بادمجان کبابی سالم‌تر است.
  • در هنگام سرخ کردن بادمجان‌ها توجه داشته‌باشید به هیچ‌وجه بادمجان‌ها را زیاد از حد روی حرارت نگذارید. اگر بادمجان‌‌های شما بسوزند، طعمی تلخ خواهند داشت. و رنگ آنها نیز به جای طلایی قهوه‌ای خواهد شد.
  • تهیه پیازداغ برای سرو این غذا بسیار مهم است. اما پیازها نه باید بسوزند و نه باید کاراملی برداشته‌شوند. پیاز باید کاملا سرخ شود و طعم پیاز خام ندهد.
  • برخی مقداری از پیاز داغ را در غذا می‌ریزند. این کار به طعم خوشایند غذا کمک می‌کند. اما لزومی ندارد.
  • در مورد نعنا داغ نیز می‌توانید به همین منوال عمل کنید. و مقداری از آن را با غذا مخلوط نمایید.
  • در دستور تهیه این غذا سیر به عنوان یک ماده تزیینی به کار رفته است. اما در صورتی که با طعم سیر خام مشکلی نداشته باشید، می‌توانید مقداری سیر را رنده کرده و در غذای خود بریزید. سیر یکی از بهترین مکمل‌های بادمجان است.
  • گردو تنها برای تزیین روی کشک و بادمجان به کار می‌رود. برخی آن را آسیاب می‌کنند. و پودر گردو را روی مخلوط می‌ریزند. اما می‌توانید گردوی نگینی شده هم روی مخلوط بریزید.
  • وقتی بادمجان به طور کامل سرخ شد، حتما با مقداری آب آن را آب پز کنید. مراقب باشید آب زیادی نریزید تا طعم آن خراب نشود.
  • نکته مهم دیگر در طبخ انواع غذای ایرانی استفاده از بهترین مواد اولیه است. برای تهیه کشک و بادمجان مجلسی باید از کشک با کیفیت استفاده کرد. مهم‌ترین چاشنی این غذا کشک است و چنانچه از کشک خوش‌طعم و سنتی استفاده نکنید، کیفیت غذای شما پایین خواهد آمد.

نکات مهم تهیه کشک و بادمجان

خرید انواع محصولات پروتئینی دست ساز از دهکده پروتئین

در این مقاله یکی از پیش غذاهای خوش طعم و محبوب ایران دست سازی به شما معرفی شد. کشک و بادمجان به دلیل ترکیب شدن با پیاز داغ، نعنا داغ، سیر داغ و کشک طعمی سنتی دارد. این پیش غذا با سلیقه اغلب مخاطبین ایرانی سازگار است و مانند آش رشته می‌تواند سفره پذیرایی شما را رنگین و جذاب کند.

در وبلاگ دهکده پروتئین با رسپی انواع غذاهای ایرانی و پیش غذاهای ساده و ارزان آشنا می شوید. همچنین شما می توانید با مراجعه به شعب ما در تهران با خرید محصولات پروتئینی دست ساز طیف وسیعی از پیش غذاهای خوش طعم را برای مهمان های خود تهیه کنید. استفاده از محصولات دست ساز و مواد اولیه باکیفیت و ارگانیک به شما امکان ارتقاء مهارت آشپزی را می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید