آموزش اشپزی, جوجه کباب

جوجه کباب خامه ای

جوجه کباب خامه ای

یکی از انواع کباب‌های محبوب ایرانی جوجه خامه‌ای است که با دستورها و طعم های بسیار متنوعی تهیه می‌شود. رنگ این نوع به دلیل استفاده از خامه در ترکیبات آن برخلاف جوجه زعفرانی، به رنگ سفید می‌باشد. به جهت تهیه این کباب خوشمزه می‌توانیم از انواع طعم دهنده ها و ادویه های مورد پسند خود استفاده کنیم. این کباب خوشمزه به دلیل این که قبل از پخت در مقدار زیادی خامه خوابانده می‌شود، خیلی لطیف و نرم است و طعم بسیار خوبی دارد. در ادامه مقاله آموزش جوجه کباب خامه ای با ما همراه باشید.

جوجه کباب خامه ای

مواد لازم برای تهیه جوجه کباب خامه ای

  • مرغ متوسط یک عدد
  • پیاز متوسط دو عدد
  • سیر دو حبه
  • فلفل دلمه‌ای 1 عدد بزرگ
  • سس مایونز 2 قاشق غذاخوری
  • ماست خامه‌ای 2 قاشق غذاخوری
  • خامه صبحانه 2 قاشق غذاخوری
  • آبلیمو 3 قاشق غذاخوری
  • زعفران آب شده 3 قاشق غذاخوری
  • نمک 2 قاشق چای‌خوری
  • فلفل سیاه 1 قاشق چای‌خوری
  • پودر زردچوبه 1 قاشق چای‌خوری سر خالی
  • روغن زیتون 4 قاشق غذاخوریمواد لازم برای تهیه جوجه خامه ای

مراحل تهیه جوجه کباب خامه ای

مرحله 1. برای تهیه جوجه کباب خامه ای در ابتدا مرغ را پوست گرفته و خرد کنید. بعد قطعات مرغ را بشویید و داخل سبد ریخته تا آب اضافی مرغ خارج شود.

مرحله 2. اکنون قطعات مرغ را داخل یک ظرف بزرگ و درب دار بریزید و زعفران آب کرده را به مرغ اضافه کنید. سپس تکه‌های مرغ را کامل زیر و رو کنید تا همه تکه‌های آن به زعفران آغشته شود.

مرحله 3. ترکیبات سس مایونز، ماست خامه‌ای، خامه صبحانه، آب لیمو، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و در صورت دلخواه یک قاشق چای‌خوری پاپریکا را داخل یک کاسه بریزید و مواد را مخلوط کنید تا به طور کامل با هم ترکیب شوند. بعد دو حبه سیر رو ساطوری کنید و به سس اضافه کنید. حالا مواد را روی تکه‌های مرغ بریزید و آن ها را زیر و رو کنید تا مواد به همه تکه‌های مرغ برسد.

مرحله 4. در این مرحله از تهیه جوجه خامه ای پیاز را پوست بگیرید و به صورت قطعات درشت خرد کنید. حتما دقت کنید که پیاز را خیلی ریز نکنید تا در زمان پخت بتوانید به راحتی از مرغ جدا کنید. اکنون فلفل دلمه‌ای رو هم درشت خرد کنید و به همراه پیاز به مرغ اضافه کنید و مواد رو خوب زیر و رو کنید تا پیاز و فلفل دلمه‌ای بین همه تکه‌های مرغ پخش شود.

مرحله 5. برای ایجاد کاور می‌توانید به دلخواه حدود 4 تا 5 قاشق غذاخوری روغن مایع یا روغن زیتون روی تکه‌های مرغ بریزید و مواد را مخلوط کنید.

مرحله 6. حالا درب ظرف حاوی مرغ را بگذارید و به مدت دوازده ساعت تا یک روز داخل یخچال بگذارید تا مواد به خورد مرغ رفته و مرغ ترد و مزه‌دار شود.

مرحله 7. اکنون وقت آن است که تکه های مرغ را به سیخ کشیده و بر روی منقل با کباب پز کباب کنید.

مرحله 8. در صورت تمایل پنج عدد گوجه فرنگی را رنده کنید و روی حرارت بگذارید تا آب گوجه کشیده شود. بعد 50 گرم کره به همراه کمی نمک و فلفل اضافه کنید. هنگامی که جوجه کباب با سس مایونز آماده شد، بر کف بشقاب کمی از سس گوجه فرنگی آماده شده بریزید و تکه‌های جوجه کباب را روی سس بچینید و به همراه برنج نوش جان کنید.

همچنین بخوانید:  طرز تهیه ناگت قارچ و مرغ ساده و خوشمزه

طرز تهیه جوجه کباب خامه ای

 

نکات مهم پخت جوجه کباب خامه ای

  • شما می‌توانید برای ترد شدن انواع جوجه کباب از آبلیمو یا برش های لیمو ترش تازه استفاده کنید. البته دقت کنید که نباید بیش از حد از آن استفاده کنید زیرا باعث می‌شود گوشت شما خشک شده و بافتش زود متلاشی شود.
  • همچنین خامه باعث می‌شود که جوجه کباب نرم و آبداری داشته باشید، به همین دلیل بهتر است که حذف یا کمش نکنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید از سس مایونز به جهت نرم تر شدن بافت و خوش طعم تر شدن گوشت مرغ استفاده کنید.
  • حتما توجه کنید در تهیه جوجه کباب خامه ای اضافه کردن زعفران آب شده باعث می‌شود تا طعم و رنگ زعفران بیشتر به خورد مرغ برود و پیاز و بقیه مواد باعث کم شدن طعم آن نشوند.
  • به منظور این که آبلیمو و نمک باعث سفت شدن جوجه کباب نشوند در آخر روغن زیتون یا روغن مایع را اضافه کنید تا روی تکه‌های مرغ را بگیرد.
  • هر چه قدر تکه های مرغ زمان بیشتری داخل مواد بمانند، بیشتر مزه‌دار شده و در نتیجه خوشمزه‌تر می‌شوند. مطلوب تر است که زودتر از 6 ساعت، گوشت را از مواد خارج نکنید.
  • تکه‌های مرغ نباید خیلی بزرگ یا خیلی کوچک باشند، اگر خیلی بزرگ باشند مغز پخت نمی‌شوند و اگر خیلی کوچک باشند زود می‌سوزند یا سفت شده و به راحتی به سیخ کشیده نمی‌شوند.
  • یکی دیگر از نکات بسیار مهم نحوه خرد کردن پیاز است. ما پیشنهاد می‌دهیم به جای رنده کردن پیاز را به صورت خلالی درشت برش دهید تا در هنگام پختن به گوشت نچسبد و ظاهر کباب را زشت نکند.

    نکات مهم در تهیه جوجه

 تهیه جوجه کباب با سیخ چوبی در ماهیتابه

در ادامه مقاله تهیه جوجه کباب خامه ای قصد داریم تهیه این غذا در ماهی تابه را نیز به شما آموزش دهیم. به منظور درست کردن جوجه در تابه با سیخ چوبی، ابتدا سیخ های چوبی را به مدت 14 دقیقه داخل آب سرد بگذارید. بعد گوشت ها را به سیخ بکشید و داخل تابه بذارید. هنگامی که بوی آن بلند شد، تکه‌های مرغ را برگردانید. حالا حرارت را کم کرده و حدود 30 تا 40 دقیقه زمان دهید تا تکه‌های مرغ به آرامی بپزد و مغز پخت شود. حتما در زمان پخت هر 10 دقیقه به گوشت سر بزنید و در صورت نیاز آن ها را برگردانید.

تهیه جوجه در ماهیتابه

 

خرید انواع فرآورده گوشتی طبیعی و ارگانیک از دهکده پروتئین

ما در این مقاله طرز تهیه جوجه کباب خامه ای را به صورت مختصر به شما آموزش دادیم. اما به شما توصیه می‌کنیم برای خرید جوجه کباب طعم دار و محصولات پروتئینی مانند سوسیس، کالباس و ژامبون خود به صورت کاملا ارگانیک به وب سایت دهکده پروتئین مراجعه نمایید. محصولات دهکده پروتئین کاملا سالم و بدون مواد نگهدارنده و در حضور مشتری تولید می‌شوند. یکی دیگر از مزیت های این فروشگاه فراهم کردن امکان خرید آنلاین و یا مراجعه حضوری به شعبات مختلف است. همین حالا با دیدن محصولات ما، فرآورده مورد نظر خود را سفارش داده و آن ها را در زمانی کوتاه درب منزل تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید