آموزش اشپزی, جوجه کباب

جوجه کباب لاری

جوجه کباب لاری

یکی از انواع کباب های محبوب ایرانی جوجه کباب لاری است که با دستورها و طعم های بسیار متنوعی تهیه می‌شود. کباب لاری خوشمزه با نام جوجه کباب ماستی هم شناخته می‌شود و به همین دلیل رنگ این کباب برخلاف جوجه کباب زعفرانی، به رنگ سفید می‌باشد. به منظور پخت این کباب خوشمزه می‌توانیم از انواع طعم دهنده ها و ادویه های مورد پسند خود استفاده کنیم. جوجه لاری خوشمزه به دلیل این که قبل از پخت در مقدار زیادی ماست خوابانده می‌شود، خیلی لطیف و نرم است و طعم بسیار خوبی دارد، در ادامه مقاله آموزش جوجه کباب لاری با ما همراه باشید

جوجه کباب لاری

مواد اولیه لازم برای تهیه جوجه کباب لاری

برای تهیه این کباب خوشمزه به مواد اولیه زیر نیازمندیم که حتما توجه کنید این ترکیبات را کاملا سالم و با کیفیت تهیه نمایید. ( این مقادیر برای 4 الی 5 نفر مناسب می‌باشد).

  • سینه مرغ ۱ کیلوگرم
  • ماست چکیده ۱٫۵ پیمانه
  • تخم گشنیز ۱ قاشق غذاخوری
  • پیاز ۲ عدد متوسط
  • روغن مایع ۴ قاشق غذاخوری
  • پاپریکا ۱ قاشق چایخوری
  • کره ۵۰ گرم
  • فلفل سیاه و نمک به مقدار کافی

مواد لازم برای تهیه جوجه

مراحل پخت جوجه کباب لاری

مرحله 1. برای تهیه جوجه کباب لاری رستورانی ابتدا گوشت مرغ را به صورت مکعبی مانند برای جوجه کباب خرد می‌کنیم و داخل یک کاسه مناسب می‌ریزیم. بعد در ادامه پیاز را به صورت خلالی درشت خرد می‌کنیم و به کاسه اضافه می‌کنیم.

مرحله 2. سپس روغن مایع را به همراه ماست چکیده اضافه کرده و چند دقیقه مواد را با دست مخلوط می‌کنیم، بعد آب لیمو ترش را به همراه پاپریکا، تخم گشنیز و مقداری نمک و فلفل سیاه اضافه کرده و با هم ترکیب می‌کنیم.

مرحله 3. در سومین مرحله از پخت جوجه کباب لاری بعد از اینکه مواد را به خوبی مخلوط کردیم، روی درب کاسه را با سلفون می‌پوشانیم و به مدت 5 ساعت داخل یخچال قرار داده  تا گوشت مرغ به خوبی طعم دار شود. بعد از گذشت این زمان کاسه را از یخچال خارج می‌کنیم.

مرحله 4. اکنون گوشت مرغ را به سیخ کشیده و در صورت تمایل می‌توانیم در بین قطعات گوشت مرغ از پیاز یا فلفل دلمه ای هم استفاده کنیم. بعد از این که سیخ کردن گوشت مرغ به پایان رسید منقل زغال را به صورت یک دست آماده می‌کنیم.

مرحله 5. بعد سیخ ها را روی منقل چیده و به صورت متداوم می‌چرخانیم تا کباب به صورت یکدست بپزد. بعد از پایان پخت کباب ها کره را ذوب می‌کنیم و با برس روی کباب ها می‌مالیم. در انتها جوجه کباب را به همراه نان یا برنج سرو می‌کنیم.

مراحل پخت جوجه لاری

نکات مهم در تهیه جوجه کباب لاری

  • هرگز پیاز را به صورت ریز یا رنده شده به مواد اضافه نکنید زیرا این کار باعث می‌شود هنگام کباب کردن جوجه ها قطعات ریز پیاز سریع بسوزند و ظاهر و طعم جوجه کباب را خراب کنند. پس حتما پیازها را به صورت خلالی یا حلقه ای درشت خرد کنید.
  • برای خرید حتما به فروشگاه های مطمئن که دارای تاییدیه وزارت بهداشت هستند مراجعه کنید تا حافظ ایمنی و سلامت خانواده خود باشید.
  • به جهت طلایی شدن رنگ جوجه کباب لاری از زعفران دم کرده یا رنگ غذا استفاده می‌شود.
  • در این روش تهیه کباب، مرغ را با موادی مانند پیاز، ماست پر چرب، تخم گشنیز ،پودر پاپریکا ،روغن زیتون و لیمو ترش طعم دار می‌کنند.
  • در صورت تمایل هنگام به سیخ کشیدن مرغ ها می‌توانیم لا به لای آن ها از فلفل سبز و فلفل تند استفاده کنیم.
  • در صورت نداشتن ادویه پاپریکا از ادویه تندوری نیز می‌توانید استفاده کنید.
  • استفاده از ماست در جوجه کباب لاری به جهت ترد شدن گوشت جوجه تاثیر زیادی دارد.
  • زمان خواباندن جوجه  در مواد حداقل ۵ ساعت است اما برای طعم بهتر زمان آن را می‌توانید بیشتر کنید.
  • استفاده از تخم گشنیز به صورت آسیاب شده تاثیر بسیاری در طعم و عطر  این غذا دارد.
همچنین بخوانید:  بهترین روش و طرز تهیه همبرگر مرغ خوشمزه

تهیه جوجه کباب لاری در ماهیتابه

یکی دیگر از روش های پخت جوجه کباب لاری مثل سایر انواع آن، سرخ کردن در ماهیتابه است. به منظور انجام این کار گوشت‌های جوجه کبابی مزه‌دار شده را در یک ماهیتابه بزرگ بچینید. توجه کنید در تمام مراحل پخت باید درب ماهیتابه حتما بسته باشد تا یک جوجه کباب ترد و آبدار و طلایی داشته باشید. سپس هر چند دقیقه یک بار جوجه‌ها را زیر و رو کنید. برای پخت جوجه کباب در ماهیتابه حداقل ۳۰ دقیقه زمان لازم است. به جهت درست کردن گوجه و فلفل کبابی هم به همین ترتیب با مقداری روغن و نمک عمل کنید. به منظور درست کردن سس جوجه کباب (این سس برای تمام انواع جوجه کباب کاربرد دارد) ۵۰ گرم کره را روی شعله ملایم گاز آب کنید و دو یا سه قاشق غذاخوری روغن مایع هم به آن اضافه کنید (البته اضافه کردن روغن اختیاری است). زمانی که کره و روغن به صورت مایع یکدست درآمدند سس آماده است. سپس سس آماده شده را روی جوجه کباب‌های آماده شده در ماهیتابه بریزید تا حسابی نرم و براق شوند و سپس در ظرف مورد نظر سرو کنید.

تهیه جوجه در ماهیتابه

خرید انواع فرآورده گوشتی ارگانیک از دهکده پروتئین

ما در این مقاله طرز تهیه جوجه کباب لاری را به صورت مختصر به شما آموزش دادیم. اما به شما توصیه می‌کنیم برای خرید محصولات پروتئینی مانند سوسیس، کالباس و ژامبون و انواع جوجه کباب طعم دار خود به صورت کاملا ارگانیک و بدون مواد نگهدارنده حتما به وب سایت دهکده پروتئین مراجعه نمایید. یکی از ویژگی های این فروشگاه تولید فرآورده ها به صورت کاملا طبیعی و بدون مواد نگهدارنده و در حضور مشتری است. این فروشگاه  امکان خرید آنلاین و از شعبات مختلف را برای مشتریان خود فراهم ساخته است. همین حالا با دیدن محصولات ما، محصول مورد نظر خود را سفارش داده و سفارشات خود را در زمانی کوتاه درب منزل تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید