آموزش اشپزی, نان

طرز تهیه نان بولکی خانگی

نان بولکی خانگی یکی از انواع نان‌هایی است که در گذشته بسیار کاربرد داشته و امروزه نیز طرفداران زیادی دارد. این نان از آرد گندم سبوس‌دار تهیه می‌شود و شما می‌توانید با مواد اولیه با کیفیت مانند آرد، تخم مرغ، شکر، روغن مایع، خمیر مایه و بهبود دهنده آن را در منزل تهیه کنید. سبوس به کار رفته در آن سبب شده که این نان فواید بسیاری داشته باشد که می‌توان به تامین انرژی مورد نیاز بدن، کاهش وزن، تقویت روده‌ها، بهبود عملکرد دستگاه گوارش اشاره کرد.

نان بولکی چیست؟

نان از ضروری‌ترین خوراکی‌هایی است که در سبد غذایی خانواده‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کند. همه انسان‌ها برای داشتن بدنی سالم و نیز تامین انرژی بدن خود به استفاده از آن نیاز دارند. امروزه نسبت به گذشته انواع متنوعی از نان‌ها مانند نان تست، نان‌ باگت، نان جو و بسیاری دیگر از انواع آن تهیه می‌شود که می‌توانید با توجه به ذائقه خود از آنها استفاده کنید. همچنین برای بعضی بیماری‌ها یا داشتن رژیم مناسب و کاهش وزن نان‌های مخصوصی تولید می‌شود.

یکی از انواع نان که در گذشته بسیار محبوب بوده است، نان بولکی می‌باشد که در قدیم به نان سفید معروف بوده و امروزه نیز طرفداران بسیاری دارد. نان بولکی ظاهری شبیه نان باگت دارد ولی کوچکتر است و برخلاف نامش که به نان سفید معروف بوده است، روی آن کمی تیره و به رنگ قهوه‌ای می‌باشد. این نان به دلیل اینکه از آرد گندم سبوس‌دار تهیه می‌شود رنگ آن کمی تیره است و همین امر سبب تفاوت این نان نسبت به باگت می‌باشد. نان‌های سبوس‌دار بهترین نان برای لاغری هستند که نان بوکلی هم یکی از انواع آنها می‌باشد.

طعم نان بولکی کمی ترش‌مزه است و بوی مطبوعی دارد و به دلیل اینکه از سبوس تهیه شده است بسیار مفید می‌باشد. بافت داخل این نان‌ها کاملا پخته شده است و سریع هضم می‌شود. هنوز هم برخی از سوپرمارکت‌ها و نان‎‌فروشی‌های فانتزی نان بوکلی را عرضه می‌کنند. ولی خیلی افراد دوست دارند که این نان را در منزل تهیه کنند.

در ادامه با ما همراه باشید تا طرز تهیه نان بولکی خانگی را به شما آموزش دهیم.

نان بولکی

طرز تهیه نان بولکی به روش خانگی

نان‌ بولکی مانند باگت یا مینی باگت از خوشمزه‌ترین نان‌ها می‌باشد و بسیار پرطرفدار است. بسیاری از خانم‌ها علاقه دارند که آن را در منزل تهیه کنند. باید بگوییم که پخت این نان نیاز به مواد گرانی ندارد و کار ساده و راحتی است. فقط باید به اندازه و میزان دقیق مواد آن دقت کنیم. زیرا اگر مواد کم یا زیاد شود نانی که درست می‌کنید سفت می‌شود و ممکن است بافت خوبی نداشته باشد.  لطفا در ادامه با ما همراه باشید تا طرز تهیه نان بولکی خانگی را به صورت مرحله به مرحله بیان کنیم.

مواد لازم:

  • آرد گندم 600 گرم
  • تخم مرغ 3 عدد
  • شکر 100 گرم
  • آب 100 گرم
  • روغن مایع 100 گرم
  • کره آب شده 100 گرم
  • خمیر مایه 2 قاشق غذاخوری
  • نمک 1 قاشق چای‌خوری
  • بهبود دهنده 1 قاشق چای‌خوری

مرحله اول

ابتدا تخم مرغ و شکر را به همراه آب، روغن مایع و کره ذوب شده با هم مخلوط کنید. این کار را تا زمانی انجام دهید که شکر در بقیه مواد کاملا حل شود. برای مخلوط کردن آن از همزن برقی به مدت 5 دقیقه استفاده کنید. سپس نمک و بهبود دهنده را به آن اضافه کنید و به مدت 2 دقیقه شروع به هم زدن نمایید.

مرحله دوم

در مرحله دوم تهیه نان بولکی خانگی بعد از اینکه همه مواد را به طور کامل با هم مخلوط کردید، آرد را به همراه خمیر مایه به آرامی به مواد قبل اضافه کنید و با دست خوب ورز دهید تا خمیری یکدست داشته باشید. حتما قبل از اضافه کردن آرد به مواد دیگر آن را چند بار الک کنید تا بافتی یکدست و صاف داشته باشد. بعد از اضافه کردن آرد و خمیر مایه، حداقل باید 10 دقیقه خمیر را ورز دهید. توجه کنید که ورز دادن خوب سبب می‌شود که خمیر سفت نشود. خمیر باید به گونه‌ای باشد که حالت چسبندگی داشته باشد. اگر احساس کردید خمیر خیلی سفت شده به آن آب اضافه کنید و در صورت شل شدن خمیر کمی آرد روی آن بریزید.

مرحله سوم

در ادامه طرز تهیه نان بولکی خانگی روی خمیر را سلفون بکشید و به مدت یک ساعت به آن استراحت دهید. این کار سبب می‌شود که حجم  خمیر دو برابر شود. بعد از یک ساعت که خمیر آماده شد، روی آن کمی آرد بپاشید و به اندازه یک مشت از خمیر را به اصطلاح به صورت چانه بردارید. دقت کنید که چانه‌ها یک اندازه باشد. سپس مجدد به مدت 45 دقیقه به چانه‌ها استراحت دهید.

همچنین بخوانید:  آموزش سالاد الویه با مرغ

مرحله چهارم

در مرحله آخر ابتدا فر را روی درجه 180 تنظیم کرده و بگذارید به مدت 10 دقیقه گرم شود. سپس خمیر را با وردنه باز کنید و به صورت نان باگت در بیاورید و سپس به مدت 30 دقیقه در فر قرار دهید. بعد از زمان پخت سینی فر را بیرون بیاورید و اجازه دهید نان‌ها سرد شوند. سپس می‌توانید با مواد دلخواه آن را پر کرده و نوش جان کنید. نان بولکی را می‌توانید با انواع کره، مربا، تخم مرغ، سبزیجات و انواع سوسیس، کالباس سرو نمایید.

طرز تهیه نان بولکی

نکات مهم در طرز تهیه نان بولکی خانگی

از آنجایی که امروزه نان‌ها تنوع بسیاری دارند و برای انواع ساندویچ‌ها، محصولات پروتئینی و نیز برای صبحانه و میان وعده‌ها کاربرد فراوانی دارند، باید نکات مهم در تهیه آنها را مد نظر داشته باشیم. خانم‌ها دوست دارند انواع نان مانند نان بولکی، نان مک دونالد، نان باگت، نان سبوس‌، نان هفت غله و بسیاری دیگر از انواع آن را در منزل تهیه کنند، بنابراین باید به نکات مهم برای تهیه آنها به خوبی دقت کنند تا بتوانید نان با کیفیتی را تهیه نمایند.

  • نکته بسیار مهم در طرز تهیه نان بولکی به روش خانگی توجه به خمیر مایه است که نقش مهمی در پف کردن خمیر دارد. بهتر است خمیر مایه را با نصف لیوان آب و یک قاشق شکر مخلوط کنید و خوب هم بزنید و در جای گرم قرار دهید تا حجیم شود و به اصطلاح به عمل بیاد. دقت کنید که خمیر مایه باید مانند ماست ترش شده باشد.
  • بهترین روش برای داشتن خمیر مناسب برای تهیه نان بولکی که نوعی نان سبوس‌دار است ورز دادن آن با دست می‌باشد.
  • در مرحله اول و برای مخلوط کردن مواد دیگر به جز آرد از همزن برقی استفاده کنید و حواستان باشد که با دور کند مواد را با هم مخلوط کنید.
  • نکته مهم دیگر مربوط به چانه کردن خمیر است که بعد از آماده شدن خمیر بلافاصله آن را چانه کنید تا خمیر پف نکند. زیرا اگر این کار را دیر انجام دهید و خمیر پف کند، سفت خواهد شد. بعد از چانه کردن به مدت 45 دقیقه به خمیر استراحت دهید تا حجیم شود.
  • در هنگام چانه کردن خمیر و برای اینکه این کار را به راحتی انجام دهید و خمیر به دستتان نچسبد، بهتر است دستان خود را به کمی روغن آغشته کنید.
  • آب و آرد در تهیه انواع نان‌های خانگی مانند مانند نان باگت خانگی یا نان بولکی به روش خانگی اندازه دقیقی ندارد و باید با توجه به سفتی و شلی خمیر میزان آن را در نظر بگیرید و از آن استفاده کنید.
  • برای اندازه چانه‌ها از کف دست خود استفاده کنید. به این صورت که حجم کف دست شما که گرد کردید کاملا پر شود و چانه‌ها یکسان و یک اندازه باشد.
  • می‌توانید برای رنگ بهتر یک عدد تخم مرغ را با کمی زعفران یا رنگ خوراکی مخلوط کنید و قبل از قرار دادن در فر روی خمیر بمالید. به این کار رومال کردن می‌گویند. توجه کنید که این کار را به آرامی انجام دهید تا پف خمیر از بین نرود. همچنین در صورت دلخواه می‌توانید کمی کنجد روی خمیر بریزید.

ساندویچ با نان بولکی

خرید انواع نان بولکی و محصولات پروتئینی از دهکده پروتئین

در این مقاله شما را با نان بولکی خانگی آشنا کردیم و طرز تهیه این نان را به روش خانگی و به صورت مرحله به مرحله توضیح دادیم. در ادامه پیشنهاد می‌کنیم برای خرید انواع نان بولکی و محصولات پروتئینی به دهکده پروتئین مراجعه کنید و از محصولات با کیفیت این فروشگاه استفاده نمایید. از مزایای دهکده پروتئین این است که تهیه سوسیس و کالباس در حضور مشتری انجام می‌شود.

همچنین این فروشگاه ارائه کننده محصولات با کیفیتی است که فاقد مواد نگهدارنده است. برای خرید محصولات پروتئینی می‌توانید به صورت آنلاین اجناس مورد نیاز خود را سفارش دهید و درب منزل تحویل بگیرید.

با خرید از دهکده پروتئین تفاوت را احساس خواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید