آموزش اشپزی, استیک

طرز تهیه استیک خانگی خوشمزه  به همراه سس قارچ

طرز تهیه استیک با سس قارچ

همانطور که می‌دانید استیک گوشت یکی از لذیذ ترین  و در عین حال محبوب‌ترین غذاها در دنیا  است. اکثر افراد دنیا حداقل برای یک بار هم که شده این غذا را میل کرده‌ و یا با آن آشنایی دارند. این غذا در کشورهای مختلف یکی از قدیمی‌ترین غذاها به شمار  رفته و طرفداران زیادی پ نیز دارد. در مقالات پیشین در ارتباط با انواع استیک و تنوع آن با شما صحبت کردیم. اکنون و در این مطلب از دهکده پروتئین قصد داریم  طزر تهیه استیک خانگی را به بهترین روش به شما آموزش دهیم. پس اگر شما نیز از علاقه‌مندان این غذای لذیذ هستید پیشنهاد میکنم تا انتها این مطلب با ما همراه باشید.

طرز تهیه استیک با سس قارچ

مواد لازم و طرز تهیه استیک خانگی  

قبل ار این‌که روش تهیه استیک خانگی را برای شما بیان کنیم لازم است مواد ذیل را آماده کنید.

  • فیله گوساله: دو تکه ۱۵۰ گرمی
  • روغن زیتون: به مقدار کافی
  • سیر: ۵ حبه
  • گیاه رزماری: ۴شاخه
  • نمک و فلفل: مقدار لازم
  • کره: یک قاشق غذا خوری

 

 مرحله اول برش و کوبیدن گوشت فیله گوساله:

در قدم اول برای پخت استیک باید بدانیم مناسب‌ترین قسمت گوشت برای استیک، فیله یا راسته است. به همین علت در این‌ آموزش گوشت فیله را مورد استفاده قرار می‌دهیم. برای این کار در ابتدا دو تکه گوشت ۱۵۰ گرمی را به ضخامت یک بند انگشت برش می‌زنیم. (اگر گوشت آبدار و با لطافت‌تر را ترجیح می‌دهید از گوشت راسته برای استیک استفاده کنید اما همانطور که توضیح داده شد پیشنهاد ما به شما گوشت فیله است.) برای پخت بهتر استیک خانگی، لازم است برش‌ها از یک سمت پهن و از سمت دیگر باریک باشد. پس از برش گوشت؛ آن را روی تخته قرار دهید. تکه ای نایلون روی فیله گوشت بکشید و سپس با گوشت کوب یا چکش‌های خاص گوشت به نام بیفتک کوب گوشت را به خوبی بکوبید. بهتر است قبل از پخت استیک‌ حتما گوشت را بکوبید تا بافت آن نرم تر شده و بهتر پخته شود.

آماده سازی گوشت برای پخت استیکمرحله دوم مرینیت کردن گوشت :

گوشت استیک برش داده شده را داخل ظرفی قرار می‌دهیم. در ادامه به آن روغن زیتون اضافه می‌کنیم. روغن زیتون باید کاملا به خرد گوشت برود و به همه قسمت‌های آن نفوذ کند. پس از این که کمی از قرار دادن گوشت در روغن زیتون گذشت و کمی از روغن جذب فیله گوساله شد،  حبه‌های سیر را خرد کرده و به همراه مقدار مشخصی رزماری به گوشت استیک خانگی اضافه می‌کنیم. رزماری را می‌توانید از عطاری‌ها تهیه کنید. شاخه‌های رزماری را روی گوشت خرد کنید. توجه کنید شما می‌توانید اگر شاخه‌های رزماری در دسترس نبود، از پودر رزماری به جای آن استفاده کنید. می‌توان گفت به طور کلی برای مرینیت انواع استیک از روغن زیتون و نمک و فلفل استفاده می‌کنند. ترکیب همه‌ی مواد علاوه بر روغن زیتون و حبه‌های سیر و برگ‌های رزماری حالا نوبت به نمک و فلفل سیاه رسیده است. این موارد را هم به گوشت اضافه و همه مواد را مخلوط می‌کنیم تا به خوبی با هم ترکیب شوند و طعمی لذیذ به ارمغان آورند.

مرینت کردن استیک

مرحله سوم استراحت دادن به گوشت :

در این مرحله باید زمان کافی برای مرینیت کردن استیک خانگی اختصاص دهید. برای شروع ابتدا ظرف مناسبی انتخاب می‌کنید. فیله گوساله را درون ظرف قرار دهید و روی آن را سلفون بکشید. حالا ظرف را داخل یخچال بگذارید. زمان لازم برای طعم‌دار شدن گوشت به صورت حرفه ای در یخچال۱۰ الی ۱۲ ساعت است. اما  اگر شما وقت کافی برای انجام این کار را ندارید و در آماده‌ سازی استیک عجله دارید حداقل ۳ الی ۴ ساعت زمان برای مرینیت کردن گوشت لازم است.

مرحله چهارم پخت استیک:

در این مرحله انتخاب با شما است که استیک را روی تابه بپزید یا بر روی آتش به نوعی گریل کنید. اکثر افراد برای پخت استیک از تابه چُدنی یا معمولی استفاده می‌کنند. این تابه‌ها که شیارهایی هم برای پخت بهتر گوشت دارند گزینه مناسب و در دسترسی برای پخت این غذا هستند. هرچه تابه شما ضخیم‌تر باشد شرایط برای پخت بهتر گوشت فراهم خواهد بود.

  • پخت استیک خانگی با تابه

بعد از اینکه استیک را از درون یخچال خارج کردید. مقداری کره گیاهی یا حیوانی بر اساس سلیقه و ذائقه شخصی روی تابه قرار دهید. درجه حرارت تابه برای آب شدن کره بهتر است بسیار کم باشد. بعد از اینکه مقداری کره آب شد، گوشتی که از یخچال خارج کرده بودید روی تابه قرار دهید. اگر دوست دارید که غذای شما هم طبق استاندارد جهانی غذای پخته شود، حرارت متوسط را انتخاب کنید. با این کار طعم گوشت را در استیک  بهتر و بیشتر حس خواهید کرد. اما توجه داشته باشد که ذائقه اکثر افراد ایرانی به این صورت است که گوشت مغز پخت شده باشد و در آن بافت خام وجود نداشته باشد. اگر شما هم به دنبال استیکی با گوشت مغز پخت هستید، باید حرارت شعله زیر تابه کم باشد. به این دلیل که گوشت استیک آرام آرام بپزد و به مرور مغز پخت شود. اگر شعله حرارت زیادی داشته باشد روی گوشت میسوزد و بافت داخلی خام می‌ماند. خوب است بدانید با این روش گوشت استیک شما کمی سفت می‌شود، اما این در عوض کاملا پخته شده‌است‌.

  • پخت استیک خانگی به صورت کبابی
همچنین بخوانید:  طرز تهیه پنینی ژامبون گوشت یا مرغ کافی شاپی

اگر می‌خواهید گوشت استیک را کباب کنید به کره نیاز ندارید.  همان مقدار موادی که برای مرینیت گوشت استفاده کرده‌اید برای پخت بر روی آتش کافی است. گوشت را مرتبت بر روی آتش بچرخوانید تا همه سمت آن به طور کامل پخته شود. پس از این که بافت رویی تیره و سفت تر شد استیک خانگی آماده شده است.

پخت استیک خانگی

مواد لازم و طرز تهیه سس قارچ استیک

اکثر افراد از سس قارچ در کنار انواع استیک و یا همبرگر استفاده می‌کنند. این سس به استیک طعم بسیار دلپذیری می‌دهد. در ادامه با دستور تهیه و سرو سس قارچ با ما همراه باشید.

  1. قاچ خرد شده: ۲۰۰ گرم
  2. پیاز: ۱ عدد
  3. شیر: ۱ لیوان
  4. آرد: ۱ قاشق غذاخوری
  5. عصاره گوشت گوساله: ۱ عدد
  6. نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم
  7. روغن سرخ کردنی: به مقدار لازم

برای تهیه سس قارچ در ابتدا باید پیاز را خرد کنید. به همین منظور به حالت ورقه‌ای پیازی که در دستور تهیه بود را خرد کنید و داخل ماهیتابه‌ قرار دهید. سپس به پیاز خرد شده مقداری روغن اضافه کنید. پیاز را کمی تفت دهید تا به مرحله‌ کاملا طلایی شدن برسد. قارچ را خرد کنید و به پیاز اضافه کنید. مدت زمان کوتاهی قارچ و پیاز را باهم تفت می‌دهیم. در ادامه برای تهیه این سس برای استیک خانگی ظرفی کوچک انتخاب کنید. یک لیوان شیر، یک قاشق غذاخوری آرد را به شیر اضافه کنید. با همزن یا چنگال به خوبی با هم مخلوط کنید تا مواد یکدست شوند. عصاره گوشت، فلفل سیاه و نمک را هم درون کاسه اضافه کنید. دوباره همه مواد را باهم مخلوط کنید و هم بزنید. مواد مخلوط شده را به پیاز و قارچ که درون قابلمه قرار داشتند، اضافه کنید. حالا فقط لازم است سس قارچ روی حرارت بجوشد. در صورت علاقه‌مند بودن می‌توانید مقداری کره یا خامه به سس قارچ اضافه کنید. پس از گذشت ۱۰ دقیقه شما یک سس قارچ خوشمزه همراه استیک  لذیذ دارید.این استیک را می‌توانید به همراه سبزیجات تازه، بروکلی، سیب‌زمینی سرخ شده و هویج میل کنید. این غذا برای بسیاری از ورزشکاران و افرادی که علاقه‌ مند هستند رژیم غذایی سالم داشته باشند بسیار مناسب است‌.

سس قارچ

مهم ترین نکات  برای پخت استیک خانگی

  • مهم‌ترین بخش برای بهتر شدن استیک، انتخاب قسمت مناسب گوشت است. به طور کلی استیک‌ها فقط فرآوری شده از گوشت قرمز نیستند. افرادی که به گوشت قرمزعلاقه‌ای ندارند؛ می‌توانند استیک گوشت سفید مثل گوشت ماهی‌ها یا گوشت مرغ را استفاده کنند. از آن جایی که این دستور پخت استیک خانگی است، بنا بر ذائقه خود قادر به تغییر در آن هستید و به راحتی طعم مورد نظر خود را از این غذا خواهید چشید.
  • استیک‌ها انواع مختلفی دارند که با توجه به شیوه پخت و نوع مواد تشکیل دهنده، هرکدام را از دیگری متفاوت می‌کند. به عنوان یکی از مهم ترین نکته‌ها در پخت این غذا، می‌توان به استفاده از محصولات پروتئینی سالم و مواد غذایی ارگانیک اشاره کرد که در کنار طعم بی نظیر، ارزش غذایی و سلامت هم برای شما به ارمغان بیاورند.
  • توجه کنید از نکته‌های مهم که در تهیه استیک می‌توان اشاره کرد، این است که برای مرینیت کردن به هیچ وجه از آبلیمو یا زردچوبه استفاده نکنید.
  • نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که دقت کنید همه موادی که برای مرینیت کردن و طعم دادن به گوشت استیک استفاده کرده اید  به صورت یکنواخت در کل گوشت پخش شده باشد.

نکات پخت استیک

 

خرید انواع استیک ارگانیک و سالم از دهکده پروتئین

ما در این مطلب در ارتباط با طرز تهیه استیک خانگی  خوشمزه و لذیذ صحبت کردیم  و همچنین نکات مهم در پخت این غذا را برای شما بیان کردیم. اما اگر زمان کافی برای تهیه این غذا را ندارید نگران نباشید، پیشنهاد ما به شما خرید انواع استیک و همچنین محصولات پروتئینی ارگانیک و سالم از شعبات مختلف دهکده پروتئین است.  همانطور که می‌دانید قیمت استیک به عوامل مختلفی مانند نوع گوشت، قیمت و  مقدار  و … بستگی دارد که می‌توانید انواع استیک با قیمت های مختلف را در این فروشگاه بیابید. از مزایای خرید از دهکده پروتئین، تهیه تمامی محصولات به صورت  بهداشتی و  در حضور مشتری است. بنابراین با خیالی آسوده می‌توانید انواع محصولات ارگانیک و سالم را از این فروشگاه  به صورت اینترنتی خریداری کرده و در زمانی کوتاه درب منزل خود تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید