آموزش اشپزی, سوسیس

طرز تهیه سوسیس خانگی سالم و خوشمزه

طرز تهیه سوسیس خانگی

بچه‌ها و حتی بزرگ‌ترها عاشق سوسیس هستند؛ اما بسیاری از کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند که از این فرآورده گوشتی کم‌تر در رژیم غذایی خود استفاده کنید. این موضوع بیشتر به دلیل استفاده تولیدکنندگان از مواد نگهدارنده برای جلوگیری از خراب شده گوشت است. این موضوع باعث شده تا بسیاری از کدبانوهای ایرانی به دنبال یادگیری روش تهیه سوسیس خانگی باشند.

درست کردن سوسیس در خانه چندان سخت و پیچیده نیست و شما می‌توانید به راحتی آن را در آشپزخانه خود تهیه کنیدو از خوردن آن لذت ببرید.اولین نکته در تهیه سوسیس، رعایت تناسب بین مواد اولیه است. نکته بعدی استفاده از چربی حیوانی در دستور پخت آن است. مقدار چربی استفاده شده در این فرآورده گوشتی معمولا از 20 درصد شروع می‌شود و در برخی از دستورها تا 50 درصد هم می‌رسد. حذف یا کم کردن مقدار چربی از مواد اولیه باعث خشک شدن سوسیس شما می‌شود.

اگر به دنبال بهترین دستورها برای تهیه سوسیس خوشمزه در خانه هستید، در ادامه این مقاله دهکده پروتئین با ما همراه باشید.

روش تهیه سوسیس در خانه

طرز تهیه سوسیس خانگی به روش ساده

روش‌های مختلفی برای تهیه انواع سوسیس در خانه وجود دارد. برخی از این روش‌های خیلی پیچیده هستند؛ اما ما سعی کردیم دو روش ساده‌تر را به شما آموزش دهیم:

1- طرز تهیه سوسیس در خانه بدون روکش

این دستور پخت بسیار راحت و آسان است و نیازی نیست که سوسیس را درون سلفون یا روکش مخصوص قرار دهید. این موضوع باعث می‌شود که سرعت کار شما بیشتر شود. برای تهیه این فرآورده گوشتی به مواد زیر نیاز است:

  • گوشت چرخ‌کرده با 20 درصد چربی 500 گرم
  • پودر سوخاری نصف پیمانه
  • پیاز رنده شده یک عدد
  • تخم مرغ یک عدد
  • سیر رنده شده یک حبه
  • مریم گلی خشک و پودر شده نصف قاشق چایخوری
  • جعفری خشک و پودر شده نصف قاشق چایخوری
  • پودر آویشن نصف قاشق چایخوری
  • پودر فلفل سیاه نصف قاشق چایخوری
  • پودر رازیانه نصف قاشق چایخوری
  • روغن زیتون دو قاشق چایخوری
  • نمک ¾ قاشق چایخوری

ابتدا گوشت را داخل فریزر قرار دهید تا کاملا سرد شود. دقت کنید که گوشت نباید منجمد شود. حالا همه مواد به جز روغن زیتون را داخل یک کاسه با اندازه مناسب مخلوط کنید تا یکدست شوند. اگر مایه آماده شده کمی شل است می‌توانید به آن یک تا دو قاشق غذاخوری پودر سوخاری اضافه کنید.

از مواد آماده شده به اندازه یک نارنگی متوسط بردارید و در دست یا روی تخته آشپزخانه شکل دهید. بهتر است طول سوسیس‌ها زیاد نباشد تا هنگام پخت، شکل خود را حفظ کنند. سوسیس شما آماده است. ماهیتابه را روی حرارت قرار دهید. به آن روغن زیتون اضافه و سوسیس‌های خانگی را داخل آن خوب سرخ کنید.

باید دقت داشته باشد،به دلیل نداشتن روکش، بهترین روش پخت، سرخ کردن است. در سایر روش‌ها ممکن است سوسیس خانگی شکل خود را از دست بدهد. اگر می‌خواهید مواد اضافه را برای مدت بیشتری نگهداری کنید، به آن‌ها شکل دهید و داخل ظرف مناسب قرار دهید. شما می‌توانید این فرآورده گوشتی را تا یک ماه داخل فریزر نگهداری کنید. نکته مهم برای حفظ طعم و بافت سوسیس، این است که باید قبل از پخت، سوسیس‌ها به دمای محیط رسیده باشند. بعد از پخت می‌توانید از این فرآورده گوشتی سالم در تهیه پیتزا و خوراک بندری استفاده کنید.

سوسیس بدون روکش

2- طرز تهیه سوسیس خانگی ایتالیایی

یکی دیگر از روش‌های ساده تهیه این فراورده گوشتی، نوع ایتالیایی آن است. شما می‌توانید بسته به ذائقه خود، در این دستور از گوشت گوسفند یا گوساله استفاده کنید. برای تهیه این سوسیس خانگی به مواد زیر نیاز است:

  • گوشت سردست گوسفند یا گوساله 900 گرم
  • چربی گوسفندی 225 گرم
  • نمک 20 گرم
  • شکر 17 گرم
  • تخم رازیانه بو داده 10 گرم
  • پودر فلفل سیاه 3 گرم
  • پودر جوز هندی 2 گرم
  • جعفری ساطوری شده نصف پیمانه
  • سیر رنده شده نصف یک بوته متوسط
  • سرکه بالزامیک یک هشتم پیمانه
  • یخ خرد شده به مقدار لازم
همچنین بخوانید:  طرز تهیه سوسیس هندی خوشمزه و لذیذ

ابتدا گوشت و چربی را خرد کنید و به مدت دو ساعت در یخچال قرار دهید. بعد از این زمان، کاسه‌ای که می‌خواهید مواد سوسیس را در آن آماده کنید درون یک کاسه بزرگ‌تر که پر از یخ خرد شده است قرار دهید. گوشت و چربی را با پنجره درشت، چرخ کنید. بقیه مواد را به مخلوط گوشت اضافه کنید و همان‌طور که درون کاسه یخ است، هم بزنید تا یکدست شود. مواد را به مدت دو ساعت در فریزر قرار دهید.

بعد از گذشت دو ساعت مواد را خارج کنید. به مدت 10 دقیقه خوب ورز دهید تا چسبندگی پیدا کند. حالا مواد را یک بار با پنجره ریز چرخ کنید و نیم ساعت داخل فریزر قرار دهید. اگر دوست دارید بافت سوسیس شما نرم و یکدست باشد می‌توانید در این مرحله به جای چرخ کردن، مایه را داخل غذاساز بریزید تا خوب میکس شود.

بعد از گذشت نیم ساعت، می‌توانید سوسیس خانگی خود را بسته‌بندی کنید. اگر چرخ گوشت شما سوسیس پرکن دارد از آن استفاده و در غیراینصورت مواد را با سلفون بسته‌بندی کنید. بعد از آماده شدن، سوسیس‌های خانگی را به مدت حداقل 45 دقیقه بخارپز کنید. حالا باید به مدت 24 ساعت به سوسیس‌های آماده شده استراحت دهید. بعد از این مدت می‌توانید سوسیس‌ها را به صورت کبابی، سوسیس بندری و پیتزا سرو کنید.

سوسیس ایتالیایی کبابی

نکات کلیدی برای تهیه سوسیس خانگی با کیفیت

برای داشتن یک سوسیس خانگی که طعم آن را همه دوست داشته باشند بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

  1. از یک ترازوی آشپزخانه استفاده و مواد را دقیق وزن کنید تا تناسب بین آن‌ها رعایت شود و مزه گوشت یا ادویه خاصی غالب نشود.
  2. دقت کنید که افراد خانواده شما به مواد اولیه نوشته شده در دستور، حساسیت نداشته باشند.
  3. به جای سلفون می‌توانید از روکش‌های مخصوص ارگانیک برای بسته‌بندی سوسیس استفاده کنید.
  4. برای داشتن یک سوسیس با بافت عالی، بهتر است مواد آماده شده را یک تا دو ساعت داخل فریزر قرار دهید تا مواد سردشوند. دقت کنید که مایه نباید منجمد شود.
  5. اگر برای اولین بار در خانه سوسیس درست می‌کنید باید صبور باشید؛ چون ممکن است تهیه این غذا چند ساعت از وقت شما را بگیرد.

مواد لازم برای تهیه Sausage

خرید آنلاین انواع سوسیس و فرآورده‌های گوشتی سالم از دهکده پروتئین

درست کردن سوسیس خانگی زمانی به‌صرفه است که سوسیس ارگانیک و سالم در دسترس شما نباشد و شما نگران سلامت خانواده خود باشید؛ در حالی که دهکده پروتئین برای راحتی شما، انواع فرآورده‌های گوشتی سالم را بدون مواد نگهدارنده و در حضور مشتری تهیه می‌کند.

ما در دهکده پروتئین برای تهیه محصولات خود از گوشت تازه و کشتار روز استفاده می‌کنیم تا بهترین مواد غذایی را در اختیار شما قرار دهیم. دهکده پروتئین برای راحتی شما مشتریان عزیز امکان خرید اینترنتی را هم فراهم کرده‌ است. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی ما محصولات مورد نیاز خود را انتخاب و آن‌ها را درب منزل تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید